WASHINGTON - De Amerikaanse overheid heeft een mokerslag uitgedeeld aan Bombardier. In de slepende handelsruzie met Boeing besloot de Department of Commerce om de invoerbelasting op de nieuwe CSeries met 220 procent te verhogen. Dat kan de doodsteek zijn voor het project.
Boeing beschuldigt Bombardier ervan de CSeries veel te goedkoop in de Amerikaanse markt te zetten, door illegale subsidies vanuit Canada en Groot-Brittannië. Daarin lijkt het nu gelijk te krijgen, hoewel nog verschillende commissies zich tot volgend jaar moeten uitspreken over de zaak.
De voorlopige belastingverhoging voor de CSeries in Amerika zou een drama zijn voor Bombardier, dat een grote order heeft van Delta Air Lines. De CS100 en CS300 zijn moderne toestellen die veel positieve feedback krijgen van gebruikers en passagiers, maar Bombardier heeft moeite met de verkoop. Het wegvallen van de Amerikaanse markt zou het einde kunnen betekenen van het programma.
Bombardier zegt teleurgesteld te zijn in de uitspraak en gaat in het geweer. Niet alleen het programma maar ook duizenden banen staan op de tocht.
De CSeries zijn op dit moment in gebruik bij SWISS en airBaltic. Korean Air wordt dit jaar de derde luchtvaartmaatschappij die ermee gaat vliegen. In de VS haalde Bombardier bestellingen binnen van Delta en Republic Airways.