'Eerder opschalen bij incidenten Schiphol'

Schiphol Vertrekhal 2
9 juli 2018 - 20:52 | Door: 
ANP
| Foto: Schiphol

SCHIPHOL - Bij de grote storing op Schiphol eind april, hebben de verschillende instanties zoals de gemeente Haarlemmermeer en de marechaussee te weinig informatie met elkaar gedeeld. Ook had er eerder opgeschaald moeten worden, zoals dat bij grote branden of rampen ook gebeurt. Verder moeten alle partijen beter nadenken welke impact een besluit zoals het afsluiten van wegen heeft.

Dit staat in een evaluatie van Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer, de Veiligheidsregio Kennemerland en de Koninklijke Marechaussee. De evaluatie werd uitgevoerd onder leiding van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement.

Door een stroomstoring vielen in de vroege ochtend op 29 april check-in-systemen en vluchten uit op Schiphol. Om drukte op te luchthaven in te dammen, werden toegangswegen naar Schiphol afgesloten en er reden geen treinen meer. Mensen stapten al op de snelweg uit met koffers.

TNO is in opdracht van Schiphol bezig met een onderzoek naar de stroomstoring. Dat moet eind deze zomer klaar zijn. In een vorige maand gepubliceerde tussenrapportage stellen de onderzoekers dat de stroomstoring het gevolg was van een „opeenvolging van gebeurtenissen”.


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen