RIJSWIJK - Alle investeringen in schonere vliegtuigen ten spijt: de Nederlandse vliegbelasting komt er. Binnen de luchtvaartsector wordt hardop getwijfeld over het nut van die maatregel. “De overheid zou er wellicht beter aan doen om duurzaam vliegen te stimuleren”, vinden Gunther Hofman (Managing Director TUI fly Benelux) en Arjan Kers (General Manager TUI Nederland).
TUI is, net als zoveel bedrijven in de luchtvaart- en reisbranche, geen voorstander van de vliegbelasting zoals die in de huidige opzet is voorgesteld. Volgens de plannen van het kabinet moet er vanaf 1 januari 2021 zo’n zeven euro extra worden betaald voor een ticket. Dat geldt overigens alleen voor reizigers die in Nederland opstappen; transitverkeer wordt gespaard.
Kers en Hofman hebben hun twijfels over het nut van de voorgestelde Nederlandse vliegbelasting. “Als de Nederlandse regering haar plannen daadwerkelijk doorvoert, dan moeten de opbrengsten ook echt ten goede komen aan duurzame initiatieven in de luchtvaart”, vindt Kers. Op dit moment is namelijk onduidelijk wat er met de opgebrachte miljoenen gaat gebeuren.
Typeafhankelijk
Wat Kers betreft past de overheid haar plannen aan, om op die manier verduurzaming te stimuleren. “Waarom wordt de tarievenstructuur op luchthavens niet afhankelijk van het type vliegtuigen waar mee gevlogen wordt? Beloon luchtvaartmaatschappijen die investeren in nieuwe, schonere vliegtuigen en belast de partijen die door blijven vliegen met oude, lawaaiige machines die veel uitstoot veroorzaken.”
Hofman vult aan: “En ga ook heffen per vliegtuig, en niet per passagier. Op die manier worden luchtvaartmaatschappijen gestimuleerd om de bezettingsgraad van hun toestellen zo hoog mogelijk te maken en de uitstoot per passagier te verlagen.”
Kers vindt daarnaast dat er scheve verhoudingen ontstaan tussen vertrekkende en overstappende passagiers op Schiphol. “Het is een achterhaald beeld dat de overstapfunctie beschermd moet worden ten koste van de vertrekkende Nederlandse reiziger.”
Lees het volledige artikel in de juni-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine. Klik hier en word abonnee, of bestel een los nummer.