SAO JOSE DOS CAMPOS - Embraer heeft de introductie van de E175-E2 opnieuw uitgesteld. Vorig jaar lieten de Brazilianen al weten de ontwikkeling uit te smeren tot 2023, en nu wordt dat zelfs 2024. Dat maakte de fabrikant bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers.
Als reden voor de vertraging noemt Embraer de marktomstandigheden door de coronapandemie, maar de E175-E2 was met nul solide orders daarvóór al geen succes. Dat komt mede doordat het toestel niet aan de Amerikaanse scope clauses voldoet, in tegenstelling tot zijn voorganger (de E175).
Die scope clauses zijn kort gezegd afspraken met de pilotenvakbonden, waardoor er in de VS op regionale vliegtuigen goedkopere piloten ingezet mogen worden. Door het hogere gewicht van de E175-E2 voldoet dat toestel net niet aan de voorwaarden om daarvoor in aanmerking te komen.
Voor zijn voorganger, de E175, waren de Verenigde Staten juist veruit de belangrijkste afzetmarkt. Meer dan driekwart van die toestellen vliegt bij Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, waar ze met name ingezet worden op het omvangrijke binnenlandse routenetwerk.
E2-familie
De zuinige E2-familie bestaat verder uit de grotere E190-E2 en de E195-E2. Daarvan is de 41 meter lange E195-E2, die plaats heeft voor maximaal 146 stoelen en de laagste kosten per passagier biedt, veruit het populairst. KLM heeft er 25 besteld en inmiddels drie ontvangen.
Bij de presentatie van de kwartaalcijfers meldde Embraer ook dat een anonieme klant een order heeft geplaatst voor dertig E195-E2’s. Er is sindsdien nog niet uitgelekt welke maatschappij dat is. Het wordt meteen de op twee na grootste klant van de E2-series, na Azul en een leasemaatschappij.