BRUSSEL - Topman Eamonn Brennan van Eurocontrol is opgetogen over de huidige vervoerscijfers van de Europese luchtvaart. Het aantal vluchten in juni tot nu toe ligt nog 'slechts' vijftig procent onder het niveau van dezelfde maand in 2019. Daarmee komt volgens Brennan het meest positieve scenario in zicht.
De groei van het aantal vluchten is te danken aan het feit dat steeds meer landen ‘groen’ worden op de landkaart van de ECDC, stelt de directeur-generaal van de Europese luchtverkeersleidingsorganisatie.
Afgelopen voorjaar zei Eurocontrol te verwachten dat de Europese luchtvaart dit jaar op vijftig procent van de capaciteit van 2019 zal uitkomen. Dat komt neer op 5,5 miljoen vluchten. Tegen eind volgend jaar zal het herstel ten opzichte van 2019 72 procent bedragen, waarbij vervolgens in 2025 weer het pre-coronaniveau wordt gehaald.
Eurocontrol gaf daarbij gelijk aan dat het positiever of juist negatiever uitpakken. In het meest positieve scenario, dat nu langzaam in zicht komt, is in 2024 sprake van volledig herstel. In dat geval moeten vaccinatieprogramma’s in heel Europa voortvarend verlopen, in combinatie met een versoepeling van reisrestricties en een herstel van langeafstandsvluchten.
In het meest pessimistische scenario bereikt de luchtvaart in 2024 een niveau van slechts 74 procent ten opzichte van 2019. Een volledig herstel zal dan pas tien jaar na het begin van de coronapandemie worden bereikt. Met dit doemscenario wordt rekening gehouden als reisrestricties in de komende jaren van kracht blijven door de uitbraak van nieuwe coronamutaties, die ook nog eens resistent zijn tegen coronavaccins.
Verenigd Koninkrijk
Vooralsnog lijkt het dus de goede kant op te gaan, ondanks de zorgen die er bestaan over de uitbraak van de delta-variant in met name het Verenigd Koninkrijk. Uit cijfers van luchtvaartdatabureau OAG blijkt dat in de afgelopen week in West-Europa sprake was van een dramatische groei van het aantal beschikbare vliegtuigstoelen (2,2 miljoen erbij in één week), nu steeds meer landen hun reisrestricties versoepelen.
Ook OAG signaleert dat het aantal beschikbare stoelen nu op ongeveer vijftig procent van het niveau van 2019 ligt. Als ook het niet-essentiële vliegverkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk was toegestaan, dan zou dat cijfer nog een stuk hoger zijn uitgevallen. In die belangrijke luchtvaartmarkt lag het aantal beschikbare stoelen afgelopen week 75 procent onder het niveau van twee jaar geleden.