SCHIPHOL - KLM heeft vrijdagochtend over het tweede kwartaal een operationeel verlies van 185 miljoen euro gerapporteerd. Het verlies in het tweede kwartaal van 2020 bedroeg 493 miljoen, toen de coronapandemie op zijn hoogtepunt was. KLM-topman Pieter Elbers spreekt over "wisselvallig resultaten", maar de eerste tekenen van herstel worden duidelijk.
De inkomsten in het tweede kwartaal bedroegen dit jaar 1.2 miljard euro, tegen 701 miljoen in 2020. Hoewel de resultaten voor de periode een duidelijke verbetering aangeven ten opzichte van 2020, blijven ze ver achter bij de cijfers van vóór de pandemie.
Kijkend naar de totale eerste eerste helft van 2021 leed KLM een operationeel verlies van 522 miljoen, bij inkomsten van ruim 2.1 miljard. In de eerste helft van 2020 leed KLM een verlies van 768 miljoen, bij een omzet van ruim 2.8 miljard.
Wisselvallig
Elbers: "De resultaten van het eerste halfjaar laten een nogal divers beeld zien, maar de eerste tekenen van herstel zijn duidelijk zichtbaar. Met name in de eerste maanden heeft het totale passagiersvervoer te maken met een vertraging in het herstel. Tegelijkertijd zie je onverkort sterke vrachtresultaten, een scherpe focus op de kosten, NOW-steun en vanaf de zomerperiode ook herstel van het Europese passagiersvervoer. De coronacrisis duurt langer en verloopt grilliger dan verwacht. Het is daarom des te belangrijker om als bedrijf wendbaar en innovatief te zijn en blijven. Dat doen we onder andere door het netwerk uit te breiden met bestemmingen waar we het eerste herstel van de vraag verwachten. De wendbaarheid, veerkracht en veelheid aan initiatieven van KLM-collega’s in de afgelopen zes maanden hebben ons geholpen de verliezen te beperken. Daarnaast wordt er blijvend geïnvesteerd in digitalisering, klantenservice, duurzaamheid en product om te zorgen dat KLM gereed is voor de weg naar herstel."
KLM kon door focus op kostenbeheersing en de keuze om op zoveel mogelijk bestemmingen te blijven vliegen enigszins de negatieve financiële resultaten compenseren uit de passagiersactiviteiten.
KLM vervoerde in de eerste zes maanden van 2021 3,7 miljoen passagiers. Dat is een stuk lager dan de 6,7 miljoen passagiers die in de eerste helft van 2020 werden vervoerd.
Onderhoud
KLM verloor niet alleen meer passagiers in het eerste half jaar van 2021, ook de onderhoudsdivisie heeft de gevolgen van het vertraagde herstel ondervonden, met inkomsten uit contracten met derden die met 49 procent daalden tot 225 miljoen euro.
De vrachtactiviteiten waren opnieuw wel weer sterk in 2021. De omzet bij vracht steeg met 57 procent tot 974 miljoen.