AMSTERDAM - ABN Amro komt met een regeling voor mensen die jaren geleden geld hebben geleend voor een pilotenopleiding, maar nu in financiële problemen verkeren omdat ze geen baan als verkeersvlieger of ander werk hebben kunnen vinden. Van deze klanten brengt de bank hun financiële situatie in kaart om te bekijken of ze in aanmerking komen voor een oplossing.
Aan de hand van de specifieke omstandigheden van klanten met een pilotenlening zegt de bank te willen kijken of er aanleiding is de lening aan te passen om de financiële lasten te verminderen. “De klant kan in dat geval binnen maximaal vijf jaar van de lening af zijn”, zegt Mirjan Klein Hofmeyer, manager consumer credits van ABN Amro.
"Aangezien er rekening wordt gehouden met het moment waarop de structurele betaalproblemen ontstonden, kan in sommige gevallen snel een oplossing worden gevonden voor uitzichtloze individuele financiële situaties.”
Elke klant met een pilotenlening ontvangt komende week een brief met daarin meer informatie, meldt ABN Amro. Klanten waarvan de bank inschat dat zij mogelijk te maken hebben met actuele en structurele betalingsproblemen en waarbij sprake is van een uitzichtloze situatie, ontvangen vervolgens binnen twee maanden een brief met aanvullende informatie. Het gaat naar verwachting om ongeveer 200 klanten.
De handreiking staat los van de rechtszaak die momenteel loopt, aldus de bank tegenover het FD. Die zaak is door een groep gedupeerden aangespannen omdat ze vinden dat ABN Amro verzaakt heeft in het zorgvuldig naleven van de zorgplicht door onverantwoord veel uit te lenen aan jonge mensen zonder inkomen.
ABN Amro zegt in de afgelopen jaren met een aantal van de aspirant-piloten individuele betaaloplossingen te hebben getroffen. Dat heeft de bank, meer recent, ook gedaan met piloten die door covid tijdelijk niet in staat waren de rente en aflossing op hun lening te betalen.