TOULOUSE - Airbus gaat een Cessna Citation gebruiken als demonstratietoestel voor het testen en versneld valideren van nieuwe, baanbrekende vleugeltechnologieën. Het doel van het project is de aerodynamica en prestaties van de vleugels voor toekomstige vliegtuigen te verbeteren en te optimaliseren.
De ‘high performance’ vleugel moet volgens de vliegtuigbouwer toepasbaar zijn met alle voortstuwingsoplossingen en vliegtuigconfiguraties en is gericht op het reduceren van de CO2-uitstoot.
“Met deze demonstrator zullen we aanzienlijke vooruitgang boeken in Active Control Technology door onderzoek en toegepaste testen van verschillende technologieën die zijn geïnspireerd op biomimicry (innovaties met de natuur als voorbeeld, red.)”, zegt Sabine Klauke, Chief Technical Officer bij Airbus.
De verhoogde vluchtefficiëntie moet volgens Airbus worden gerealiseerd door te kijken naar de manier waarop een adelaar zweeft en de vorm, spanwijdte en het oppervlak van zijn vleugels en veren.
Pop-up spoilers
Verschillende technologieën zullen worden onderzocht om de actieve controle van de vleugel mogelijk te maken, zoals windvlaagsensoren, pop-up spoilers of platen die snel loodrecht op de luchtstroom worden afgebogen, multifunctionele ‘trailing edges’ die tijdens de vlucht dynamisch het vleugeloppervlak veranderen en een semi-aero-elastisch scharnier.
De vleugeldemonstratie zal worden ondergebracht bij Airbus UpNext, een volledige dochteronderneming van Airbus die erop is gericht om toekomstige technologieën versneld te ontwikkelen door demonstrators te bouwen. Het doel is om potentiële nieuwe producten en diensten die een radicale technologische doorbraak betekenen te evalueren, te laten rijpen en uiteindelijk valideren.