SEATTLE - De Amerikaanse investeerder 777 Partners plaatst een aanvullende order bij Boeing voor dertig 737 MAX’en. Het gaat voornamelijk om 737-8-200’s, de sardientjesvariant van de MAX 8 die maximaal 200 passagiers kan vervoeren (ten opzichte van 189 in de MAX 8). Door deze aanvullende order heeft 777 Partners nu in totaal 68 MAX’en besteld.
"We zijn verheugd om te melden dat we onze order bijna verdubbelen", zegt Josh Wander, managing partner van 777 Partners. "We hebben al lang vertrouwen in de rentabiliteit van de 737 MAX-familie, maar we zijn vooral enthousiast over de 737-8-200-variant, die het grootste deel van onze extra orders vertegenwoordigt.”
777 Partners gaat de toestellen onderbrengen bij de prijsvechters waarin ze geïnvesteerd heeft. Boeing noemt in het persbericht geen namen, maar het gaat dan om het Canadese Flair Airlines en/of de nieuwe Australische maatschappij Bonza. Laatstgenoemde wil in 2022 van start gaan en met zeer lage tarieven tegen Qantas, Jetstar en Virgin Australia strijden.
Elf passagiers extra
De 737-8-200 kan elf passagiers extra meenemen ten opzichte van de 737 MAX 8 door een andere cabine-indeling, waarbij er onder andere minder ruimte is voor de boordkeukentjes. Ook is er een extra set (nood)uitgangen om zoveel passagiers te mogen vervoeren. Om hen allemaal mee te kunnen nemen, bedraagt de afstand tussen de stoelen (de pitch) maximaal 28 inch.
De bekendste klant van dit type is Ryanair, die ze overigens uitrust met 197 stoelen in plaats van 200.