DEN HAAG - KLM krijgt een boete omdat het bedrijf tijdens de coronacrisis te laat of niet rechtstreeks geld terugbetaalde voor geannuleerde vliegtickets. Het gaat vooral om tickets die zijn gekocht via reisbemiddelaars, waaronder het failliete D-reizen. Ook Cathay Pacific, Singapore Airlines en Air Arabia Maroc krijgen een boete van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Passagiers krijgen vrijwel nooit binnen zeven dagen hun geld terug, aldus de ILT. Ook krijgen zij niet altijd de keuze aangeboden tussen geld terug of een andere vlucht. Bovendien krijgen reizigers onvoldoende informatie over hun passagiersrechten.
De hoogte van de boete die KLM krijgt, is nog niet vastgesteld. Een woordvoerder van de ILT laat weten dat de KLM eerst nog de eigen zienswijze kan overleggen en dat later het boetebedrag wordt bepaald. Wanneer is nog niet bekend. De inspectie komt met boetes "om te voorkomen dat passagiers met lege handen blijven staan als de regels onvoldoende worden nageleefd".
KLM-topman Pieter Elbers zegt in een eerste reactie dat KLM zorgvuldig naar de kwestie zal kijken, en dat daar ook tijd voor is. Hij zegt verder ook graag het gesprek met de ILT aan te willen gaan. Volgens Elbers zijn de laatste twee jaar bijzonder ingewikkeld geweest, maar heeft de maatschappij altijd geprobeerd om zo goed als mogelijk voor zijn klanten te zorgen.