'Deel Schiphol-beveiligers wil andere baan'

I-SEC beveiliging Schiphol
4 oktober 2022 - 3:29 | Door: 
Reismedia / ANP
| Foto: Isec

AMSTERDAM - Ruim een derde van de resterende beveiligers op Schiphol wil op zoek naar een andere baan. Dit stelt CNV Vakmensen op basis van een enquête onder ruim 160 medewerkers. Schiphol heeft al structureel tweehonderd man tekort in de beveiliging en schaalt daarom het vertrekkend aantal passagiers voortdurend af.

"We zien nu dat de werkdruk en agressie weer enorm is toegenomen, omdat een deel van de beveiligers al gekozen heeft voor een andere baan. Het werk komt daardoor op nog minder mensen neer, die het vervolgens ook niet meer trekken", zegt bestuurder Erik Maas van CNV Vakmensen in een toelichting op het onderzoek, waaruit blijkt dat slechts 30 procent van de beveiligers het nog naar de zin heeft op Schiphol.

Volgens ruim de helft van de beveiligers speelt het aflopen van de zomerbonus mee in het vertrek van de collega’s in de afgelopen tijd. Dinsdag spreekt de Tweede Kamer met operationeel directeur Hanne Buis van Schiphol, die vorige week tegenover de krant zou hebben beweerd dat het salaris niet van doorslaggevende betekenis is om bij de luchthaven te blijven werken.

Toch geeft 39 procent aan dat er juist andere oorzaken zijn voor het vertrek van collega's. "Het is een optelsom van alles wat er nu mis is op Schiphol. De hoge werkdruk met voortdurend veranderende roosters, de onregelmatige werktijden, het afwijzen van verlofaanvragen, de agressie van reizigers, het lange staan in de herrie, het uitblijven van beloofde verbeteringen in de pauzeruimtes", noemt CNV als redenen.

De bond wijst erop dat de lange rijen voor frustratie bij reizigers zorgen en regelmatig tot spanningen leiden. Bijna de helft (46 procent) van de beveiligers heeft volgens de enquête soms te maken met agressie, 26 procent regelmatig en 13 procent vaak.

Veel beveiligers (80 procent) vinden dat de marechaussee op die kritieke momenten onvoldoende aanwezig is. "De beveiligers balen daarvan. Ze doen ook gewoon hun werk en verdienen het niet om de kop van Jut te worden. Dat gaat ze steeds meer tegenstaan", aldus CNV. Inmiddels vindt 84 procent dat agressieve passagiers harder moeten worden aangepakt, bijvoorbeeld door boetes uit te delen.

Extra advertentie tonen: 
1

Even dit:
Luchtvaartnieuws bestaat inmiddels bijna 25 jaar. In een tijd waarin talloze vergelijkbare bronnen en nieuwkomers met veel minder historie om aandacht schreeuwen, is het belangrijk om betrouwbare platforms te hebben die niet alleen nieuws brengen, maar ook perspectief en verhalen die er echt toe doen.

Bij Luchtvaartnieuws en zustersite Zakenreisnieuws vind je die betrouwbaarheid. Onze toewijding aan het leveren van het meest actuele en onafhankelijke nieuws over de luchtvaart- en (zaken)reisindustrie maakt ons een onmisbare bron voor lezers die graag een stap voor willen blijven.

Abonneer je voor exclusieve content:
Door je te abonneren op Luchtvaartnieuws.nl, Luchtvaartnieuws Magazine en Zakenreisnieuws.nl krijg je toegang tot exclusieve content en jarenlange ervaring die je steeds een stap voorsprong geeft.

Abonneer je vandaag nog en word onderdeel van een gemeenschap die waarde hecht aan kwaliteit, betrouwbaarheid en échte journalistiek.

extra add 1ste alinea: 
1

Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen
Profiteer nu van 30% korting
x
Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.