NANTES – Airbus is begonnen met de productie van de eerste onderdelen van de A350F, het nieuwe vrachtvliegtuig dat bij onder meer Air France-KLM/Martinair in gebruik komt. Bij Airbus Atlantic in Nantes zijn metalen stukken gesneden voor de Centre Wing Box (CWB), het hart van het vliegtuig.
Tot de metalen onderdelen behoort de zogeheten ‘vertical cruciform’, een enorm kruisvorming deel dat de vleugels koppelt aan de CWB. De doos is grotendeels van koolstofvezel gemaakt en meet 6,5 bij 5,5 bij 3,9 meter. Ook zijn de eerste ‘external foot frames’ vervaardigd, waarmee de centrale tank aan de rompdelen wordt bevestigd. Op de A350F zijn die versterkt om grotere belastingen te kunnen dragen van de vloer, waarop de vracht komt te staan.
De komende tijd wordt de Central Wing Box geassembleerd. Daarna wordt die per vrachtwagen vervoerd van Nantes naar Montoir-de-Bretagne, de fabriek die tot nu toe bekend stond als de productielocatie Saint-Nazaire. Hier wordt de CWB geïntegreerd in het middelste rompstuk, dat na fabricage per BelugaXL naar Toulouse wordt gevlogen. Daar wordt de A350F verder in elkaar gezet.
De eerste vlucht van de A350F volgt waarschijnlijk begin volgend jaar, waarna het vrachtvliegtuig in 2025 in dienst moet komen. Airbus heeft bestellingen voor 35 exemplaren van Air Lease Corporation, CMA CGM, Singapore Airlines, Air France, Silk Way West, Etihad en Martinair.