LONDEN - Nadat British Airways en Virgin Atlantic het type enkele jaren geleden van de sterkte afvoerden en CargoLogicAir op de fles ging, was er geen Britse gebruiker meer van de Boeing 747. Daar komt nu verandering in: start-up One Air gaat binnenkort met de jumbo op pad.
De Britse luchtvaartautoriteit CAA heeft een vliegvergunning afgegeven aan de Britse nieuwkomer, die daardoor de eerste vluchten binnenkort kan uitvoeren.
One Air beschikt op dit moment over welgeteld één Boeing 747-400BDSF. Het gaat om een exemplaar dat in 1991 nieuw werd afgeleverd aan Air Canada, vervolgens bij Air China vloog en daarna werd omgebouwd tot vrachtvliegtuig. In die hoedanigheid vloog het toestel voor het Turkse MyCargo, het Slowaakse Air Cargo Global en het Armeense Aerotranscargo. Nu, bijna 32 jaar later, staat de 747 in het Britse register ingeschreven als G-UNET.
Het is de bedoeling dat de jumbo vrachtcharters gaat uitvoeren naar bestemmingen in Europa, het Midden-Oosten en Azië, en later ook naar de VS en China.
Nog dit jaar moet er een tweede Boeing 747 aan de vloot worden toegevoegd. One Air heeft naar eigen zeggen negentig mensen in dienst, waaronder veertig piloten die werden weggehaald bij Cathay Pacific, Emirates, Norwegian en andere airlines.
Op de foto: David Tattersall (CTO), Chris Hope (COO), Paul Bennett (CEO) en Jon Hartley (CFO).