SCHIPHOL – Met de krimpplannen voor Schiphol steekt de Nederlandse regering haar kop in het zand en wordt de geluidshinder slechts verplaatst. Dat zei de nieuwe voorzitter van brancheorganisatie Air Cargo Netherlands (ACN), Henk Venema, woensdag bij zijn benoeming op de ledenvergadering.
“Krimp is politiek gezien wel een tijdelijk oplossing om de luchtvaart stiller te maken, maar het is niet de echte oplossing. Zeker niet als je kijkt naar de mondiale groei van luchtvaart die te verwachten is. Krimp van Schiphol houdt alleen in dat de Nederlandse politiek z’n kop in het zand steekt en de geluidshinder naar net over de grens verplaatst”, aldus Venema.
Volgens Venema is krimp niet nodig en zijn er wel degelijk alternatieven. De luchtvaartsector zet grootschalig in op het gebruik van stillere en schonere toestellen. ACN is ervan overtuigd dat hiermee, in combinatie met een aantal slimme operationele aanpassingen, het geluidsdoel voor Schiphol bereikt kan worden zonder een exploitatiebeperking.
Lees verder onder de foto.
Venema (rechts) is woensdag Ivo Aris (links) opgevolgd als voorzitter van ACN.
Zienswijze
De brancheorganisatie voor luchtvrachtvervoerders heeft haar visie ook gedeeld in een zienswijze in het kader van de Balanced Approach-procedure die minister Harbers van de EU moet volgen om de krimp mogelijk te maken. Daarin schrijft ACN:
“Krimp van het aantal slots op Schiphol zal het segment vrachtvliegtuigen onevenredig sterk raken omdat vrachtvluchten in de praktijk meer moeite hebben dan passagiersvluchten om hun slots voldoende te gebruiken en daarmee hun historische rechten te behouden. Recent (2023) onderzoek uitgevoerd in opdracht van luchthaven Schiphol laat zien dat een krimp van 500.000 naar 440.000 slots kan leiden tot een afname van 29 procent van het totale vrachtvolume op Schiphol en een krimp van 60 procent van het aantal vrachtvliegtuigen. Daarmee verliest Schiphol haar positie als belangrijke luchtvrachthub.”
Volgens ACN zou dat enorm zonde zijn voor de Nederlandse economie. Elke vrachtvlucht draagt volgens de brancheorganisatie 27.000 euro bij aan de Nederlandse welvaart, zo zou zijn gebleken uit onderzoek van SEO. In totaal draagt de luchtvrachtsector 2 miljard euro bij aan de economie en werken er in de luchtvrachtketen op en om Schiphol ongeveer 27.000 mensen. Met de krimp worden die werkgelegenheid en activiteiten deels naar het buitenland verplaatst, aldus ACN.