De Europese Commissie gaat onderzoek doen naar de miljarden aan Duitse staatssteun die Lufthansa tijdens de coronapandemie heeft gekregen. Zo moet duidelijk worden of de steun aan het luchtvaartconcern strookte met Europese staatssteunregels.
Het onderzoek volgt op een uitspraak van het Gerecht van het Europees Hof van Justitie van iets meer dan een jaar geleden. Toen oordeelden rechters dat de Europese Commissie steun van ongeveer 6 miljard euro niet had mogen goedkeuren.
De Europese Commissie heeft bij het besluit verschillende beoordelingsfouten gemaakt en daarom werd de goedkeuring van de commissie nietig verklaard. Zo was de commissie er ten onrechte van uitgegaan dat Lufthansa niet kon lenen op de financiële markten en is de marktmacht van de Duitse luchtvaartmaatschappij op bepaalde luchthavens verkeerd beoordeeld, volgens de rechters.
De belangrijkste mededingingstoezichthouder in de Europese Unie beoordeelt nu of Lufthansa wel in aanmerking kwam voor de Duitse staatssubsidies. Daarnaast wil Brussel rekening houden met de marktmacht van Lufthansa op de luchthavens van Wenen en Düsseldorf.
Stille deelneming
Door de reisbeperkingen tijdens de coronapandemie waren veel vluchten vanaf begin 2020 niet mogelijk en daardoor kwam Lufthansa in het nauw. De Duitse overheid sprong bij, onder meer door aandelen te kopen en een 'stille' deelneming die niet in aandelen kon worden omgezet.
Vanwege de pandemie had de EU al tijdelijk de strenge staatssteunregels versoepeld om regeringen in staat te stellen bedrijven in moeilijkheden te ondersteunen. Wel was nog steeds goedkeuring van de commissie nodig, en die kreeg Berlijn. Volgens onder meer Ryanair en Condor was dat niet volgens de regels gegaan en daarom spanden die twee luchtvaartmaatschappijen een zaak aan. De maatregel zou hun positie als rechtstreekse concurrenten van de Lufthansa-groep op een groot aantal vliegroutes en markten wezenlijk aantasten.
Lufthansa heeft de steun eind 2022 volledig terugbetaald.