
De Malaysia Aviation Group, het moederbedrijf van Malaysia Airlines, heeft een order geplaatst bij Boeing voor 18 737 MAX 8's en 12 MAX 10's. Daardoor groeit de totale MAX-vloot van de Maleisiërs naar 55 toestellen. Voor het eerst kiest het bedrijf ook voor de MAX 10, een blijk van vertrouwen in dit nog altijd ongecertificeerde toestel.
De Malaysia Aviation Group had eerder al via leasemaatschappij ALC een overeenkomst gesloten voor 25 MAX 8's, waarvan er inmiddels 11 geleverd zijn. De maatschappij gebruikt de toestellen zowel om oudere Boeing 737-800's te vervangen als voor uitbreiding van het netwerk en de capaciteit. Bovendien zijn er opties genomen op nog eens dertig toestellen.
Voor het eerst wordt nu dus ook gekozen voor de MAX 10. Dat is de grootste variant van de MAX-familie met plaats voor maximaal 230 passagiers. Deze Airbus A321neo-concurrent moet nog gecertificeerd worden, een proces dat al vele jaren vertraging heeft opgelopen door de interne problemen bij Boeing en het strengere toezicht na de twee 737 MAX-crashes in 2018 en 2019.
Hoewel het nog altijd onzeker is wanneer de MAX 10 dan wel in gebruik mag worden genomen, laten de Maleisiërs met deze order zien dat ze er wel vertrouwen in hebben dat het goedkomt.