BERLIJN - De invoering van de Duitse vliegbelasting is een feit. Met onmiddellijke ingang is de tax van toepassing op boekingen voor vluchten met vertrek vanaf 1 januari 2011, zo heeft de Duitse regering woensdag (1 september) besloten. De door de luchtvaartsector fel bekritiseerde vliegtax moet de Duitse schatkist jaarlijks één miljard euro opleveren.
De hoogte van de belasting is afhankelijk van de lengte van de vlucht. Op binnenlandse vluchten en intra-Europese vluchten bedraagt de tax 8 euro per passagier. Op de middellange afstand moet 25 euro worden betaald, terwijl de hoogte van de belasting op langeafstandsvluchten oploopt tot 45 euro.
Kinderen jonger dan twee jaar zonder een eigen zitplaats betalen de belasting niet. Evenmin is de tax van toepassing voor transferpassagiers en hoeft ook op binnenlandse ‘feedervluchten’ geen belasting te worden betaald. Ook vrachtvluchten worden ontzien.
In Nederland zorgde de invoering van een vliegbelasting twee jaar geleden ervoor dat een toenemend aantal reizigers vertrok vanaf luchthavens in omringende de landen. Mede daarom werd al na een jaar de tax opgeheven. De economische schade als gevolg van de belasting werd geschat op ruim een miljard euro.
Waarschijnlijk zullen luchthavens in onder meer Nederland en België profiteren van de invoering van de Duitse vliegbelasting.
Van onze redactie
De hoogte van de belasting is afhankelijk van de lengte van de vlucht. Op binnenlandse vluchten en intra-Europese vluchten bedraagt de tax 8 euro per passagier. Op de middellange afstand moet 25 euro worden betaald, terwijl de hoogte van de belasting op langeafstandsvluchten oploopt tot 45 euro.
Kinderen jonger dan twee jaar zonder een eigen zitplaats betalen de belasting niet. Evenmin is de tax van toepassing voor transferpassagiers en hoeft ook op binnenlandse ‘feedervluchten’ geen belasting te worden betaald. Ook vrachtvluchten worden ontzien.
In Nederland zorgde de invoering van een vliegbelasting twee jaar geleden ervoor dat een toenemend aantal reizigers vertrok vanaf luchthavens in omringende de landen. Mede daarom werd al na een jaar de tax opgeheven. De economische schade als gevolg van de belasting werd geschat op ruim een miljard euro.
Waarschijnlijk zullen luchthavens in onder meer Nederland en België profiteren van de invoering van de Duitse vliegbelasting.
Van onze redactie