Een kapot navigatie-instrument en slechte communicatie aan boord zijn de oorzaken van een ongeluk met een Boeing 747 vrachtvliegtuig bij Stansted in 1999. Dit hebben onderzoekers van het UK Air Accidents Investigation Branch ontdekt. Bij de ramp kwamen vier bemanningsleden om het leven.
De bemanning merkte een foute werking van de hoogtemeter op de eerdere vlucht van Tashkent naar Londen Stansted. De reparatie die vervolgens werd verricht bleek niet goed uitgevoerd. Toen het toestel opsteeg ontvingen de vliegers foute informatie wat betreft de hoogte en vlogen het toestel tegen de grond. Volgens het rapport zouden de gezagvoerder en co-piloot onvoldoende gereageerd hebben op een instrumentalarm en waarschuwingen van de boordwerktuigkundige.
Vlak na het ongeluk rezen er vragen over de veiligheid aangezien de Boeing verarmd uranium vervoerde. Gezondheidsdiensten meldden later dat er geen gevaar onstond omdat het uranium niet werd beschadigd tijdens de crash.
De bemanning merkte een foute werking van de hoogtemeter op de eerdere vlucht van Tashkent naar Londen Stansted. De reparatie die vervolgens werd verricht bleek niet goed uitgevoerd. Toen het toestel opsteeg ontvingen de vliegers foute informatie wat betreft de hoogte en vlogen het toestel tegen de grond. Volgens het rapport zouden de gezagvoerder en co-piloot onvoldoende gereageerd hebben op een instrumentalarm en waarschuwingen van de boordwerktuigkundige.
Vlak na het ongeluk rezen er vragen over de veiligheid aangezien de Boeing verarmd uranium vervoerde. Gezondheidsdiensten meldden later dat er geen gevaar onstond omdat het uranium niet werd beschadigd tijdens de crash.