Lage landen boeken fors meer reizen via het net

12 maart 2005 - 1:00
DRIEBERGEN - Het afgelopen jaar hebben Nederlandse consumenten 35 procent meer producten en diensten afgenomen via het internet. Bijna de helft van deze aankopen zijn reisgerelateerde diensten. Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research. Ook de Belgische consument gebruikt het internet meer en meer voor de aanschaf van reizen. De verkoop van reizen is in België gestegen met 21 procent, zo blijkt uit een onderzoek van Coleman Parkes.

Het Belgische onderzoek toont aan dat de Belgen sterk hechten aan het persoonlijke contact in het aankoopproces. Voor de Nederlanders blijkt dit minder van belang.

In totaal is er in Nederland een online 'thuiswinkel' recordomzet van € 1,7 miljard gerealiseerd in 2004.

De markt voor online verkopen groeit nog steeds substantieel harder in vergelijking met de reguliere detailhandelsverkopen. De groei van de totale Nederlandse detailhandelomzet bedroeg volgens het CBS in 2004 –2,1 procent. Het aandeel van de totale online verkopen in 2004 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet stijgt van 1,6 procent naar 2,1 procent.

Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro’s per jaar
1998: € 41,-
1999: € 147,-
2000: € 312,-
2001: € 527,-
2002: € 937,-
2003: € 1.237,-
2004: € 1.678,-
Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2004-2


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen