MANILA - Philippine Airlines kan weer op eigen benen staan. Dat heeft de Filipijnse beursautoriteit donderdag (4 oktober)bepaald. De luchtvaartmaatschappij stond negen jaar onder toezicht nadat het op een haar na failliet was gegaan door de economische crisis in Azië in de jaren negentig.
Philippine Airlines kampte toen het in 1998 onder toezicht werd geplaatst met schulden van ruim twee miljard dollar. Daarvan is dankzij een omvangrijke herstructurering minder dan de helft over. Volgens de toezichthouder is het onwaarschijnlijk dat het bedrijf niet aan zijn betalingsverplichtingen zal kunnen voldoen.
De Filipijnse luchtvervoerder heeft al drie jaar op rij winst gemaakt en verwacht dat de winst de komende drie jaar verder zal stijgen. Het bedrijf heeft zijn portefeuille van bestemmingen uitgebreid en zijn vloot drastisch vernieuwd, met lagere operationele kosten als gevolg.
Philippine Airlines bestelde onder meer zes Boeing 777-300ER’s voor intercontinentale routes, terwijl voor korte vluchten nieuwe Airbus A320’s zijn gekocht.
(c) Reismedia / ANP
Philippine Airlines kampte toen het in 1998 onder toezicht werd geplaatst met schulden van ruim twee miljard dollar. Daarvan is dankzij een omvangrijke herstructurering minder dan de helft over. Volgens de toezichthouder is het onwaarschijnlijk dat het bedrijf niet aan zijn betalingsverplichtingen zal kunnen voldoen.
De Filipijnse luchtvervoerder heeft al drie jaar op rij winst gemaakt en verwacht dat de winst de komende drie jaar verder zal stijgen. Het bedrijf heeft zijn portefeuille van bestemmingen uitgebreid en zijn vloot drastisch vernieuwd, met lagere operationele kosten als gevolg.
Philippine Airlines bestelde onder meer zes Boeing 777-300ER’s voor intercontinentale routes, terwijl voor korte vluchten nieuwe Airbus A320’s zijn gekocht.
(c) Reismedia / ANP