DRIEBERGEN - Het Spaanse Composite Aeronautic Group (CAG) maakt zich op voor de marktintroductie van een Light Sport Aircraft (LSA) voor de Amerikaanse markt. CAG kwam dit besluit na een uitvoerig marktstudie waarin de komende drie jaar naar verwachting bijna 7.500 LSA’s nodig zullen zijn om aan de Amerikaanse vraag te kunnen voldoen.
De eerste door CAG te bouwen LSA vorm in een nieuwe fabriek met een oppervlakte van 7.200 m2 in het Spaanse Villanueva de Gállego. CAG heeft hier de beschikking over een eigen startbaan met een lengte van 1.200 m. CAG plant in 2007 hier 200 vliegtuigen te bouwen.
CAG bouwde eerder de tweepersoons Toxo II die model stond voor de nieuwe SLA. Dit toestel zal ook volledig uit kunststof worden vervaardigd. CAG gebruikt hiervoor met koolstofvezel versterkt glasvezel. De Toxo II heeft een 100 pk sterke Rotax benzinemotor, waardoor snelheden tot 250 kilometer per uur haalbaar zijn.
Van onze verslaggever
De eerste door CAG te bouwen LSA vorm in een nieuwe fabriek met een oppervlakte van 7.200 m2 in het Spaanse Villanueva de Gállego. CAG heeft hier de beschikking over een eigen startbaan met een lengte van 1.200 m. CAG plant in 2007 hier 200 vliegtuigen te bouwen.
CAG bouwde eerder de tweepersoons Toxo II die model stond voor de nieuwe SLA. Dit toestel zal ook volledig uit kunststof worden vervaardigd. CAG gebruikt hiervoor met koolstofvezel versterkt glasvezel. De Toxo II heeft een 100 pk sterke Rotax benzinemotor, waardoor snelheden tot 250 kilometer per uur haalbaar zijn.
Van onze verslaggever