FRANKFURT - De overname van de Zwitserse carrier Swiss door Lufthansa is afgerond. De Duitse luchtvaartmaatschappij betaalt 172 miljoen euro aan de voormalige aandeelhouders van Swiss, waarmee de in 2005 overeengekomen overname compleet is. Dat maakte Lufthansa vrijdag (21 maart) bekend. De nabetaling gaat naar oud-aandeelhouders van Swiss die 85 procent van de stukken bezaten.
Het gaat daarbij onder andere om de Zwitserse overheid en grote Zwitserse bedrijven als Credit Suisse, UBS, Nestlé en Novartis. Daarmee komt het totale overnamebedrag van Swiss op 217 miljoen euro.
Swiss werd in 2002 opgericht na het bankroet van Swissair, maar had moeite om overeind te blijven. Een groep kleine aandeelhouders besloot daarom in 2005 een belang van 15 procent te verkopen aan Lufthansa voor ongeveer 45 miljoen euro. De rest van de aandelen kreeg Lufthansa zonder betaling.
In plaats daarvan beloofde Lufthansa de aandeelhouders van Swiss een vergoeding als het aandeel van de gefuseerde onderneming beter zou presteren dan die van British Airways, Air France-KLM en Iberia. Het aandeel Lufthansa presteerde bijna 45 procent beter.
De afgelopen drie jaar zijn de Swiss-operaties geleidelijk met die van Lufthansa geïntegreerd, hoewel het bedrijf haar naam heeft behouden. De maatschappij presteert goed; het aantal passagiers is sinds de fusie met Lufthansa met een derde gegroeid tot twaalf miljoen. Ook is het aantal bestemmingen uitgebreid en de vloot gemoderniseerd.
(c) Reismedia / ANP
Het gaat daarbij onder andere om de Zwitserse overheid en grote Zwitserse bedrijven als Credit Suisse, UBS, Nestlé en Novartis. Daarmee komt het totale overnamebedrag van Swiss op 217 miljoen euro.
Swiss werd in 2002 opgericht na het bankroet van Swissair, maar had moeite om overeind te blijven. Een groep kleine aandeelhouders besloot daarom in 2005 een belang van 15 procent te verkopen aan Lufthansa voor ongeveer 45 miljoen euro. De rest van de aandelen kreeg Lufthansa zonder betaling.
In plaats daarvan beloofde Lufthansa de aandeelhouders van Swiss een vergoeding als het aandeel van de gefuseerde onderneming beter zou presteren dan die van British Airways, Air France-KLM en Iberia. Het aandeel Lufthansa presteerde bijna 45 procent beter.
De afgelopen drie jaar zijn de Swiss-operaties geleidelijk met die van Lufthansa geïntegreerd, hoewel het bedrijf haar naam heeft behouden. De maatschappij presteert goed; het aantal passagiers is sinds de fusie met Lufthansa met een derde gegroeid tot twaalf miljoen. Ook is het aantal bestemmingen uitgebreid en de vloot gemoderniseerd.
(c) Reismedia / ANP