HONGKONG - Luchtvaartmaatschappijen in Azië en het Midden-Oosten hebben orders geplaatst voor honderden nieuwe toestellen. Maar de snel groeiende carriers zullen alle zeilen bij moeten zetten om ook voldoende vliegers binnen te halen. In de regio dreigt een ernstig pilotentekort, blijkt uit cijfers van luchtvaartorganisatie ICAO.
Om de groei van het luchtverkeer bij te houden en pensionerende vliegers te kunnen vervangen, zijn volgens de International Civil Aviation Organisation (ICAO) in Azië de komende twee decennia 229.676 piloten nodig. Een jaar geleden schatte de luchtvaartorganisatie van de VN dat aantal nog op 50.344, meldt de nieuwssite Gulf Daily News.
Uitgaand van het meest waarschijnlijke scenario zal Azië jaarlijks 9.000 piloten tekort komen. Aangezien circa 14.000 vliegers nodig zijn, terwijl in de regio de capaciteit bestaat om er per jaar 5000 op te leiden.
Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft met het oog daarop plannen aangekondigd om een eigen opleidingscentrum in Dubai op te zetten, met een capaciteit van 400 studenten per keer. De Canadese opleider CAE kondigde bovendien eerder dit jaar al zijn trainingscentrum in Zhuhai (China) uit te breiden.
Managers in de luchtvaartindustrie zeggen dat kleine maatschappijen het zwaarst zullen worden getroffen door het pilotentekort, omdat ze niet kunnen concurreren met de grote rijke carriers.
Van onze redactie