Kenya Airways: Amsterdam - Nairobi, 30 augustus 2013

10 september 2013

Op vrijdag 30 augustus vertrokken we met de KQ117 van AMS naar NBO. De bekende red eye flight. Vertrektijd 21.00 uur en aankomst 06.20 in Nairobi. KLM en Kenya Airways hebben de codesharing op deze vlucht en er zijn twee vluhten per dag: AMS-NBO overdag met KLM (747-400) en 's nachts met KQ (B777-200).

We hadden de tickets bij KLM op miles aangeschaft en vlogen heen met KQs business class. Een product dat niet heel hoog aangeschreven staat evenals de kwaliteit en punctioaliteit van KQ. Dus waren onze verwachtingen wat gemengd. Echter we waren aangenaam verrast, op alle fronten. Boarding begon mooi op tijd (bijna anderhalf uur voor vertrek) en dat mocht ook wel want iedereen werd als een kudde toegelaten. Slecht geregeld van het KLM-grondpersoneel. Er waren best veel moeilijk lopende mensen in de kudde en het was een rommelig geheel. Het resultaat was echter prima want de gate werd om 20.50 losgekoppeld van het toestel.

Ik moet bekennen dat de business class van KQ me 100% mee viel. Uitstekende stoelen in een zgn hard shell, die gewoon helemaal plat gingen! Mooi geregeld. Kwalitiet van het meubilair was ook prima. Direct bij binnen treden van het toestel een Afrikaans hartelijke ontvangst. Zo kom je lekker snel in de Keniaanse sfeer: ongedwongen en vrolijk. We kregen een hot towel en een glas champagne aangereikt en wissselden een grap met de stewardess. De business class zat voor 2/3 vol en de tourist class vrijwel helemaal.

Vertrek was prima op tijd, maar de daadwerkelijke take off duurde nog even i.v.m. met vertrekkend verkeer voor ons. Helaas was het daardoor net donker er kregen we weinig mee van het landschap waar we overheen volgen. Enfin, dus het luikje maar dicht en na een uurtje werd het diner geserveerd. Ik moet zeggen, opnieuw een aangename verrassing. Prima eten en drinken, ruime hoeveelheden en goede kwaliteit. Kijk, het heeft allemaal wel een ander niveau dan de nieuwe opkomende maatschappijen als Emirates en Etihad. Maar KQ doet niet onder voor KLM op dit punt. Na het eten de stoel platgelegd en goed geslapen, tot zo'n 2 uur voor de landing. Het betekende een ontbijt geserveerd krijgen om 4 uur 's morgens. Beetje bizar tijdstip natuurlijk, maar ja toch maar doen want je gaat naar Afrika en dan weet je nooit wanneer je je volgende maaltijd krijgt.

Na de brand in de aankomsthal van NBO is het vliegveld meer een vluchtelingenkamp geworden met overal tenten...bijzonder idee. Het gevolg is dat het traject tussen uit het toestel stappen en daadwerkelijk met de safarivan wegrijden even duurde. Als je je daarover heen kunt zetten heb je een geweldigd tijd. Ik heb me kostelijk vermaakt, vooral over de ontzettend rommelige procesgang en het heen en weer sturen van passagiers en grondpersoneel. We vermoedden al dat het een zooitje zou zijn en dus reisden we alleen met handbagage. Dat bleek een goede keus, want anderen moesten een uurtje of 2 op hun koffers wachten en toen reden wij al bijna bij Mount Kenya.

Mijn oordeel: vlucht als geheel een 9.
Entertainment: 8, prima maar de flighttracker deed het dan weer niet.
Maaltijden en service: 8.
Prijs/kwailteitverhouding een 9.

Volgende keer gewoon weer met KQ. Het scheelt je een hele dag (en de kosten voor een hotel in Nairobi), en dat is zeker op een korte trip aanzienlijk.

Naam inzender bij de redactie bekend


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen