South African Airways: Londen Heathrow - Johannesburg, 18 juli 2006

18 juli 2006
Afgelopen zomer heb ik een maand door zuidelijk Afrika getrokken, en om daar te komen ben ik via Heathrow naar Johannesburg gevlogen met South African Airways (SAA). Ik had goede verhalen over deze maatschappij gehoord, en zag de 10,5 uur van vlucht SA074 naar Johannesburg dan ook wel zitten. Ondanks dat we ruim op tijd incheckten (ongeveer 5 uur van te voren) waren alle plaatsen bij de nooduitgangen al vergeven, wat ik erg vervelend vond aangezien ik meer dan 2 meter lang ben. Bij KLM worden deze plaatsen volgens mij vrij gehouden (afgezien van online/ self service check in) tot een uur voor vertrek, speciaal voor de lange mensen.

Wel had men voor mij een plekje op het upper deck gereserveerd (bij SAA is het upper deck van de B747 economy ingericht) waar het veel rustiger is (geen baby's) en je iets meer ruimte hebt. Bij aankomst in London direct naar de gate gelopen, en daar bij de grondsteward aangegeven dat ik graag een plek bij een nooduitgang zou willen hebben. Een half uurtje later kwam deze naar mij toe met de fijne mededeling dat iemand zijn nooduitgang stoel had gecanceld en deze nu voor mij beschikbaar was. Prima service!

Bij het instappen heb ik als luchtvaartliefhebber even mijn ogen uitgekeken in de prachtige Business Class van SAA, en even een glimp opgevangen van de gigantisch ruime First Class. Echt fantastisch maar helaas niet haalbaar voor een student, en dus liep ik rustig verder naar mijn Economy stoel. Daar aangekomen, een keurige ‘amenity kit’ (waarbij de rits van het etui gegarandeerd na de eerste keer al stuk gaat) met wat tandpasta, één paar sokken en wat andere dingetjes. Ik liet me zakken in mijn stoel, maakte kennis met mijn buren, en niet veel later vertrokken we richting het zuiden, waarbij we langs een British Airways Concorde taxieden, die daar stof stond te vergaren.

Het eten onderweg was vrij goed binnen te houden, en ik heb me redelijk vermaakt met het personal inflight entertainment waarbij je keuze had uit een stuk of acht films welke je zelf kon starten en pauzeren. Daarnaast waren er een aantal cd's beschikbaar, een paar televisieseries en wat spelletjes als Black Jack en poker. Dat heeft SAA prima voor elkaar, een personal inflight entertainment systeem voor ieder passagier, ook Economy.

Helaas 's nachts geen oog dicht gedaan, maar gelukkig kon ik me redelijk bezighouden met het inflight entertainment. Na een goede vlucht werd twee uurtjes voor de landing het warme ontbijt geserveerd en landden we volgens schema op Johannesburg International Airport.

De terugweg (op 16 augustus, vlucht SA075) was wat hectischer. Aangezien een paar dagen voor mijn vertrek er aanslagen op Heathrow waren verijdeld waren we al vroeg op de luchthaven omdat we een kleine chaos wel hadden verwacht. Bij het inchecken was het een gekkenhuis, maar we waren goed voorbereid en hadden rekening gehouden met de handbagage problemen. Heathrow invliegen met handbagage was niet zo'n probleem, uitvliegen was een groter probleem en omdat we direct doorvlogen naar Amsterdam hadden we hier al rekening mee gehouden.

Bij het inchecken weer om een plek bij een nooduitgang gevraagd en weer zaten deze allemaal vol. Erg jammer en de grondstewardessen waren ook bijzonder bot (bijna asociaal) en ik moest het maar uitzoeken en verder niet zeuren. Ook bij de gate werd ik deze maal echt afgesnauwd. De vlucht was verder vrijwel identiek aan de heenweg, alleen zat ik dit keer daadwerkelijk op het upper-deck en daar is het echt veel stiller en meer ontspannen dan beneden. Je hebt er veel tevens veel minder last van strooilicht uit de keukens 's avonds en 's nachts is het dan ook een stuk donkerder dan beneden. Mocht je ooit met een B747 van SAA vliegen, vraag dan altijd om een stoel op het upper-deck! Echt een wereld van verschil!

Mijn cijfers: voor de heenreis een 8 en voor de terugweg een 6 voornamelijk vanwege de asociale behandeling op de grond. Ik heb in totaal 6 vluchten met SAA gemaakt in Zuid-Afrika en Namibië (zie mijn andere reisverslag) en mijn ervaring is dat ze vreselijk aardig en goed zijn in de lucht, maar op de grond houdt het niet over. Ook vrienden van mij hadden problemen met de behandeling op de grond, toen zij vroegen om een upgrade aangezien ze meer dan genoeg punten hadden, ook deze werden bot behandeld.

M. Schoonheijm

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019