Cathay Pacific: Amsterdam - Manilla, 3 november 2011

24 januari 2012

De wachtruimte op Schiphol bij de gate achter de veiligheidscontrole was veel te klein voor het aantal passagiers van deze vlucht. Eenmaal aan boord en na wat chaotische taferelen met betrekking tot passagiers die kennelijk niet op de juiste stoel waren gaan zitten, konden we met een lichte vertraging vertrekken.

Kort na take-off begon het in het toestel (Boeing 747-400) te “regenen”. Vanuit het plafond kwamen er op diverse plaatsen behoorlijk wat waterdruppels naar beneden en dat is niet echt prettig als dit je letterlijk en figuurlijk in de schoot valt. Toch wel wat angstige gezichten gezien, maar de crew wist te vertellen dat dit condenswater was. Volgens diezelfde crew is dit normaal en komt dit regelmatig voor. Aan de bruine strepen te zien op het plafond was dit in dit toestel inderdaad het geval. De crew loste een en ander op door met plakband stukjes plastic tegen het plafond aan te plakken. Je moet uiteindelijk wat, maar het vertrouwen in het toestel werd er hierdoor bij een flink aantal passagiers niet beter op. Het toestel was al meer dan twintig jaar oud, maar zag er voor de rest inwendig zeker niet “uitgewoond” uit.

Veel lof over de stoelen en het inflight entertainment (IFE) in dit toestel. De stoelen zijn van het type “vaste schaal”. De rugleuning zelf is dus niet verstelbaar maar de binnenkant wel. Je schuift dus als het ware met binnenkant rugleuning en zitting onderuit. Het enorme voordeel is dat als de persoon voor je onderuit gaat zitten je hiervan niets merkt, dus geen aanslag op je knieën, niet een onmogelijke kijkhoek van je IFE, geen gestuntel met je blad met voedsel en drinkwaren. Ik kon m’n benen, die in mijn geval aan de lange kant zijn, goed kwijt. Ook de toiletten  werden tijdens de gehele vlucht brandschoon gehouden. Top. Het eten was wat mij betreft zoals bij de meeste maatschappijen niet geweldig, maar te doen.

Ik vloog naar Manilla via een overstap in Hongkong. Ook de aansluitende vlucht van Hongkong naar Manilla met een Boeing 777-300 was goed. Op die vlucht had ik voor mijn idee nog meer beenruimte. Een minpuntje was wel dat ik in Hongkong vanuit m’n zitplaats in de 777-300 goed zicht had op de belading onderin het vliegtuig. Dat er met koffers niet zo zachtzinnig wordt omgesprongen was mij reeds bekend, maar de manier waarop ze daar in het zicht van de passagiers met koffers omspringen is echt schandalig. Gelukkig bleken onze koffers bij aankomst in Manilla de aanslag te hebben overleefd en naar later bleek gelukkig ook de inhoud.

De informatie vanaf het flightdeck was goed te verstaan. De cabincrew was vriendelijk, maar gelukkig ook weer niet te uitdrukkelijk aanwezig. Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar.

Cijfer: 8-

DGP

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019