China Southern Airlines: Amsterdam - Beijing, 15 juli 2012

15 augustus 2012

Voor een uitwisseling naar Australië ben ik 15 juli met China Southern vertrokken naar Brisbane. Van tevoren had ik stoelen gereserveerd bij de nooduitgang voor mijn reisgezelschap. Bij balie 10 ingecheckt en nog even afscheid genomen van de familie. Daarna naar de Menzies lounge gegaan om even wat te drinken voor de vlucht. Rond 8 uur zijn we richting gate F8 vertrokken waar de B-6526 klaarstond. Er waren geen wachtende voor ons bij aankomst dus konden zo het vliegtuig inlopen.

We werden door de bemanning begroet bij binnenkomst in het vliegtuig (Airbus A330-200) en werden naar onze stoelen gewezen: 42HK en 43K. Er lag keurig een kussentje, dekentje en een setje verzorgingsartikelen te wachten voor ons. De stoelen zijn allemaal voorzien van een persoonlijk IFE systeem van goede kwaliteit. Vooral de bediening en de kwaliteit van het scherm vond ik erg goed (mijn laatste ervaring was dramatisch op de 747's van BA). Keurig op tijd werden we achteruit gezet en om 21:04 stegen we dan ook op (STD 20:55).


De kist voor vertrek op Schiphol.

De take off was rustig en heel gelijkmatig. Tijdens het draaien richting het noorden nog mijn huis vanuit de lucht kunnen zien. Wat helaas snel opviel aan het entertainment systeem was dat er geen route informatie beschikbaar was voor de vlucht. Ook op de schermen door de cabine was helaas niks te zien over de route. Zeker toen we al een tijd onderweg waren was dit erg jammer, aangezien de tijd tergend langzaam gaat als je geen idee hebt waar je bent en hoe lang de reis nog zal duren.

Als diner kregen we de keuze uit chicken noodle of chicken noodle. Waarschijnlijk omdat we als laatste aan de beurt waren. De maaltijd bestond uit tagliatelle met tomatensaus, doperwten met wortel en een stuk kip. Voor ons allemaal was het hele chicken noodle concept ver te zoeken. Ook over de smaak waren wij niet al te enthousiast. Ook vreemd aan de service was dat er na take off een rondje drinken werd gedaan, het eten werd geserveerd toen het drinken op was en de volgende ronde drinken pas na het eten kwam ipv tijdens. Tijdens het eten heb ik heb een documentaire gekeken op mijn schermpje en ben vrij snel in slaap gevallen.


Heerlijke beenruimte!

Naar China vlieg je met de tijd mee en zo kwam ook vrij snel na zonsondergang al weer de zon op. Gezien de cabine op nachtstand staat was er weinig te beleven, het raampje open doen had ook niet veel zin gezien de hoeveelheid wolken boven Rusland (naast dat ik het gewoon asociaal vind als mensen proberen te slapen zo veel licht naar binnen te laten).

Ongeveer twee uur voor de landing werd het ontbijt geserveerd. Vooraf koffie en daarna het standaard broodje met gebakken aardappel, ei, worst en champignon combi. Ook hiervan was ik niet heel erg weg, terwijl ik normaal echt geen problemen heb met vliegtuigeten. Intussen hadden de wolken plaats gemaakt voor de prachtige vlaktes van Mongolië en Noord-China. Hoe dichter we bij Beijing kwamen hoe meer er gebouwen te zien waren. Wat mij vooral opviel was dat het hele land vol staat met gebouwen met blauwe daken. Na een hele rustige approach als een veertje geland op de luchthaven van Beijing.


De genoemde "Chicken noodle".

Na een lange taxirit kwamen we eindelijk aan bij de terminal, het oude gedeelte, niet het nieuwe gedeelte (T3). Over terminal 2 heb ik één ding te zeggen: ronduit verschrikkelijk. Wij hadden een internationale transfer, dus verwachtte ook deze borden te moeten volgen. Niets bleek minder waar. Het was benodigd om eerst door de paspoortcontrole officieel China in te gaan om vervolgens in te checken (wat op Schiphol al was gebeurd) bij de check-in balies. Voordat we dit eenmaal gevonden hadden waren we al een aantal keer verkeerd gelopen en bleven maar controleposten passeren. Het leek alsof het helemaal mis zou gaan, maar toen uiteindelijk kwamen we dan toch bij check-in C terecht.

Beoordeling verschilt nogal:
Eten krijgt een magere 5
Vliegtuig + comfort een 9
Entertainment was vrij mager met veel Chinees materiaal en geen route info, verder prima dus een 7
Bemanning krijgt een 6,5. In de luchtvaart verwacht je goede beheersing van de Engelse taal, helaas viel dit nogal tegen en waren meldingen vaak onverstaanbaar.

Over het algeheel een krappe 7

D. Aalders

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019