China Southern: Beijing - Brisbane, 16 juli 2012

4 oktober 2012

Zoals in mijn vorige reisverslag aangegeven ben ik met mijn reisgezelschap na wat hakken en stoten naar de check-in gegaan. We waren voor de vervolgvlucht van Beijing naar Brisbane al ingecheckt, echter niet naast elkaar. Dit hebben we snel bij de check-in geregeld en zo kregen wij stoelen 32 EFG.

Vlucht CZ381 vliegt via Guangzhou naar Brisbane met een A330-300. De vlucht stond gepland om 16:30 uur, dus we zijn rond 15:00 door de controle gegaan naar de gate. Er is na de controle werkelijk niks te beleven, op het uitzicht na, we belandden namelijk in een wachtkamer met slechts een Chinese frisdrankautomaat en vijftig stoelen. Beijing is natuurlijk overladen met Chinese maatschappijen waarvan slechts enkele in Europa komen. Hainan, Xiamen, Shanghai, China Eastern en China Southern zijn in volle overvloed aanwezig.

Schuin voor ons stond een A380 van China Southern te wachten voor vertrek (op dat moment was het voor ons zeer waarschijnlijk dat wij op de terugvlucht hiermee zouden vliegen). Na een tijd wachten werd bijzonder onduidelijk omgeroepen dat onze vlucht vertraagd zou zijn door een te laat binnenkomend vliegtuig. Hij zou nu pas om 17:00 uur landen. Jammer, want we verveelden ons een ongeluk. Verassend genoeg kwam er om 16:15 uur al een karretje met wat te eten en drinken langs. Een blikje Sprite en witte rijst met warme komkommersalade en sla met een stukje gefrituurde vis. De komkommer en rijst heb ik opgegeten, was prima te eten, de rest heb ik aan mij voorbij laten gaan. We vonden het allemaal wel een heel mooi gebaar van de maatschappij.

Uiteindelijk werd dan rond 17:00 uur omgeroepen dat we konden instappen. Vanuit de wachtruimte werden we naar een bus gestuurd. De bus zat goed vol, zeg vijftig mensen. Vreemd genoeg was het vliegtuig toen wij aankwamen al bijna helemaal vol. Ik twijfel dus zeer of het vliegtuig daadwerkelijk vertraagd was of dat er gewoon logistieke problemen waren. Ook vraag ik mij nog steeds af waar al die mensen ineens vandaan kwamen.

Rij 32 is - zoals geboekt - Premium economy. Dit houdt in dat je in plaats van de al erg royale 35 inch naar 37 inch gaat. Verder is het enige extra ten opzichte van economy een flesje water wat je krijgt tijdens het instappen.

Error
Van te voren had ik op internet helaas bevonden dat er op de A330-300’s van China Southern geen in-flight entertainment zit. Ook op de overhead schermen was (alweer) geen route-informatie beschikbaar. Slechts een rij errorregels en een plaatje van Tux de Linux-pinguïn.  Op alle stoelen voor ons stond aan het eind van de head cover een reclame van de Bank of China. Voor het stuk naar Guangzhou was dit niet zo erg, maar het vooruitzicht dat dit weer ons uitzicht zou zijn naar Brisbane was teleurstellend.

De ruim tweeënhalf uur durende vlucht naar Guangzhou was redelijk. Aangezien het een binnenlandse vlucht betrof was het personeel niet bijzonder gevorderd in de Engelse taal, gelukkig was dit ook niet heel erg nodig. Het verschil tussen ‘Chicken’ en ‘Fish’ zat erin. Verder gebeurde er tijdens de vlucht niet veel bijzonders. De landing was niet noemenswaardig, bij beide vluchten tot nu toe lijken er goede vliegers voorin te zitten.

Door het late vertrek vanuit Beijing is de aankomsttijd in Guangzhou elf minuten voor de geplande vertrektijd van de vlucht naar Brisbane. Tijdens het uitstappen werden wij apart gehouden door een sticker op ons jasje geplakt te krijgen. Alweer was de logica ver te zoeken. We werden apart gehouden zonder dat er verteld werd wat er zou gebeuren. Nadat iedereen was uitgestapt mochten wij via de trap van de aviobrug naar een bus die beneden op het platform stond te wachten. Deze bus reed ons naar de andere kant van de luchthaven waar we in een immigratierij werden gezet. Hier werden onze paspoorten weer gecontroleerd om vervolgens in een wachtkamer te komen waar we weer opgehaald werden door een bus. Binnen drie kwartier waren wij weer terug bij het vliegtuig en mochten wederom te laat boarden.

Tijdsverschil
Anderhalf uur te laat stegen we op in hetzelfde vliegtuig, weer op rij 32 EFG. Het nare aan deze vluchtcombinatie is dat je door het tijdsverschil helemaal niet in een nachtritme zit. Een van mijn reisgenoten en ik konden ook niet echt onze draai vinden. Zonder entertainment en laat staan route-informatie was dit echt amper vol te houden. Na drie uur in de vlucht had ik het gevoel dat we al bijna op onze eindbestemming waren, helaas zaten we toen nog niet eens op de helft. Na een rondje gelopen te hebben midden in de nacht heb ik maar weer geprobeerd nog wat slaap te pakken.

Uiteindelijk na een tergend langzame vlucht eindelijk in Brisbane geland, wederom wel weer een heerlijk zachte landing. Onze bagage was redelijk snel op de band en we kwamen zonder problemen door de douane en quarantaine. Dit was mijn tweede keer in Australië en ik heb beide keren nog geen Border Security taferelen meegemaakt. Lijkt me wel eens leuk!

Ook voor deze vlucht verschillen de cijfers nogal:

Eten krijgt een 7, stuk beter op deze vlucht
Vliegtuig + comfort een 8, prima economy comfort. Wel een wat verouderde cabine.
Entertainment krijgt een 2, omdat er simpelweg geen entertainment was, zelfs geen route-informatie.
Cabinebemanning een 6, ze deden hun taken, verder heb ik ze niet gezien. Ook vragen om een flesje water ging moeizaam.
Service op het vliegveld krijgt een 8, ondanks de superservice van het eten bij vertraging was het personeel erg slecht gebekt en waren de omroepberichten slecht verstaanbaar.

Over het algemeen een 6 

Dit verslag is het vervolg op de vlucht Amsterdam-Beijing.

D. Aalders

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019