Emirates: Amsterdam - Bangkok

27 maart 2013

Op 1 maart vlogen wij met Emirates naar Thailand. Natuurlijk vanwege de A380, maar ook voor de maatschappij in het algemeen (na alle goede verhalen). Tijdens het boarden werden we vriendelijk ontvangen door een jonge, en enthousiaste crew. We zaten bijna achter in het toestel, op 84 A en B. Het viel ons meteen op dat de zijwanden van het vliegtuig ronder zijn dan bij reguliere toestellen, waardoor passagiers aan de raamkant meer (arm)ruimte hebben. Het toestel komt ruim over, en steeg vrij snel op. We hadden eigenlijk een take-off verwacht die langer zou duren. De vlucht (EK148) vertrok met een korte vertraging, en had een vluchtduur van 6 uur.

Na ongeveer een uur in de lucht werd er gestart met het bekende zakje pinda's, een drankje en werden voorbereidingen getroffen voor de maaltijden. Het viel me op dat de crew vrij gehaast te werk ging. Ondanks dat werden de maaltijden pas geserveerd nadat we al 3 uur aan het vliegen waren. Het personeel was niet meer zo enthousiast, en stond passagiers soms vrij direct en kortaf te woord. Dit was niet wat we hadden verwacht van Emirates. Je merkte ook dat het personeel elkaar in de weg liep, en van enige samenwerking onderling was weinig te merken. Na de maaltijd duurde het nog een uur voordat de resten van de maaltijden werden opgehaald. Daarna is er geen tweede maaltijd of snack geserveerd, wat normaal is bij dit soort vluchten. Er werd ook geen drinken meer geserveerd, alleen als je via je stoel het lampje aan deed kwam er iemand.

Ik ging het dus eens op een rijtje zetten: eerst een drankronde, na 3 uur de maaltijden, waarbij ook drank werd geserveerd, daarna geen drankronde meer en geen eten of snack. Dit is niet wat ik van zo'n maatschappij als Emirates had verwacht. Ik had het me vanwege alle positieve verhalen toch anders voorgesteld. Wat ik wel moet zeggen is dat de maaltijd voortreffelijk smaakte. Geen slechte vliegtuigmaaltijd, maar lekker eten.

Het persoonlijk entertainment systeem is ook zeer uitgebreid. Dat is gewoonweg super! Zitcomfort was ook goed in de A380. Na een vlucht van 6 uur werd medegedeeld dat het vrij druk was (middernacht) op de luchthaven van Dubai. Uiteindelijk hebben we nog een uur extra gevlogen, voordat we konden landen. Het vliegtuig ging niet naar de A-terminal (speciaal voor A380 toestellen), maar naar de andere terminal. We moesten dus onze weg zien te vinden naar het andere gebouw. Na het uitstappen moesten we meteen door de beveiliging. Er stond een lang rij, maar het ging redelijk snel. Eenmaal door de beveiliging stond onduidelijk aangegeven hoe we naar de A-terminal moesten. Uiteindelijk moesten we met een soort van metro naar het nieuwe gebouw. Door de vertraging op de heenweg, was het nog doorstappen om op tijd bij het boarden te zijn. We hadden 50 minuten de tijd, en dat was ook nodig!

Klaar voor de volgende vlucht: de EK 384 naar Bangkok (eindbestemming Hong Kong). Dit keer de stoelen 74 A en B. Iets dichter bij de vleugel. Jammer van het zicht, maar het was gelukkig een nachtvlucht. Wederom met de A380 opnieuw verder naar onze eindbestemming. De vlucht verliep rustig, en er werd wel af een toe een drankje geserveerd. Het eten was wederom echt goed. Dit is een pluspunt van Emirates. Tijdens de daling viel het weer op dat de crew "ieder voor zich" werkt. Met maaltijden serveren werd samen gewerkt, maar nu was de ene steward(ess) nog gordijnen aan het vastmaken bij de pantry, alle kastjes aan het afsluiten, terwijl de andere collega al ging zitten en de gordel om deed. De crew is vrij groot (25 personen) en bestaat uit veel nationaliteiten. Daardoor lijkt het alsof ieder zijn ding doet. Ik zag een aantal stewardessen die duidelijk genoeg hadden van hun vlucht, en dat was te merken aan hun uitstraling. Jammer...Ga ik terug kijken naar deze twee vluchten, dan wil ik de eerste vlucht een 8 geven, en de tweede vlucht een 7. Nu de terugvlucht nog...

A. Goedhart

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019