Emirates: Frankfurt - Colombo, 21 augustus 2010

21 augustus 2010
Voor onze vakantie naar Sri Lanka zijn we op zoek gegaan naar de mogelijkheden om daar te komen. In eerste instantie was het de bedoeling om met SriLankan Airlines te vliegen. Helaas waren de tarieven iets te duur. Bijzonder veel keus is er overigens niet. Slecht een handjevol luchtvaartmaatschappijen vliegen vanaf Europa met tussenstop naar Colombo. Na een ronde prijzen vergelijken viel de keuze op Emirates. Hoewel zij onlangs zijn gestart met een dienst vanaf Schiphol was dit niet een introductie tarief te noemen. De verstrekplaats werd dan ook Frankfurt, wat 300 euro per persoon goedkoper was dan Schiphol en Düsseldorf.

Voordeel van Emirates is dat je in de economyclass 30 kg aan ruimbagage mag meenemen. De online boeking ging makkelijk en gebruikmakend van de noodzakelijke overstap in Dubai hebben we op de terugreis gelijk een paar dagen Dubai in ons reisprogramma opgenomen. Emirates is ook één van de maatschappijen waarbij je gelijk je stoelen kunt reserveren. Persoonlijk vindt ik dit prettiger in plaats van dit een X aantal uur voor vertrek te moeten doen.
Ook de luchthaven van Frankfurt kent gunstige parkeertarieven als deze van te voren online gereserveerd worden. Zodoende waren we 100 euro kwijt voor drie weken parkeren. Groot voordeel ten opzichte van Schiphol is dat je bij de terminal parkeert en dus zo de luchthaven inloopt. Geen gedoe met bussen dus.

Eenmaal bij de incheckbalies aangekomen stond er al een lange rij. Desondanks liep het lekker door en waren we met een half uur van onze ruimbagage af. De bagageclaim stickers werden op een speciaal doorvoor bestemd blaadje geplakt. Netje en handig, in plaats van die kleeftroep op of in je paspoort of boarding pass te hebben.

In Frankfurt, zeker bij terminal 2, zijn er niet erg veel winkels en eetgelegenheden na de douane. Dus zijn we eerst voor de douane nog wat gaan eten. Toen de tijd daar was, op weggegaan naar de gate. Met een kleine 5 minuten wachten bij de douane waren in een tiental minuten bij de gate. Hoewel de boardingtijd een uur voor vertrek stond aangegeven en dit door het omroepsysteem werd bevestigd begon het boarden een half uur voor vertrek.

Het borden werd gedaan op basis van zones in het toestel, uiteraard stormde bijna iedereen gelijk richting de loopbrug. Gelukkig was het personeel zeer strak en met de ‘Deutsche pünktlichkeit’ werden mensen die nog niet aan de beurt waren teruggestuurd. Jammer genoeg blijven die op 10 meter afstand staan waardoor het behoorlijk wurmen werd.

Eenmaal aangekomen in het toestel (777-300ER) bleek het interieur er bijzonder nieuw uit te zien. De stoelafstand is ruim voldoende voor mijn lengte (1,80), alleen had de stoel wel iets breder mogen zijn. Het toestel was uitgerust met een persoonlijk IFE waarbij er grote schermen zijn geïnstalleerd. De keuze van het IFE is reuze te noemen. Er is volop keuze uit film, muziek, games en dergelijke. Wat ik zelf erg leuk vind zijn de camera's in de staart en onder het toestel.

Nadat iedereen aanwezig was werd een kwartier na schematijd begonnen aan de pushback. De startbaan werd runway 18 welke na een taxirit van een goede tien minuten werd bereikt. Nadat er eerst een aantal kleinere toestellen en een Condor 767 waren opgestegen ging bij ons het gas erop. Na een lange bocht naar links werd er geklommen naar 33.000 feet.

In de tussentijd waren er menukaarten uitgedeeld en begon de crew aan de eerste drankronde met een zakje zoutjes. Vrij kort hierop werd het eten uitgedeeld. Keuze bestond uit beef met bonen of kip met rijst. Ik heb gekozen voor het laatste wat prima smaakte. Bij de maaltijd kreeg iedereen kalkoen met aardappelsalade en kwark als nagerecht. Uiteraard moet het net je smaak zijn, maar het smaakte prima. Na een aanvullende koffie en thee ronde werden de bladen niet lang daarna opgehaald. Iets wat ik perfect vind want al te vaak zit je nog een uur met je dienblad voor je neus. Omdat ik zelf niet zo'n filmkijker ben maar m'n iPod aangezet en een magazine gepakt om de tijd te doden.

Gedurende de gehele vlucht kwam het cabinepersoneel bijzonder vaak langs met drinken. Zoals gebruikelijk kon je andere dranken ook zelf in de galley halen. Op dit soort vlucht valt de duisternis als snel in maar door onze route boven Bagdad, Koeweit en Doha was er buiten ook wel wat te zien.

Op het IFE kwam uiteindelijk ook Dubai in zicht en werd er begonnen aan de daling. Gezien de snelheid waarmee dit ging had ik al snel door dat we een tijdje de holding in gingen. Nadat we zeer langzaam 12000 feet hadden bereikt en Dubai al een stuk of tien keer voorbij hebben zien komen, vertelde de captain dat we ongeveer 15 minuten in de holding moesten blijven. Gedurende de 10 minuten werd er weer langzaam verder gedaald naar 5000 feet tot we de holding uitmochten en aan de approach mochten gaan beginnen. Na een nette landing was het nog een stukje taxiën naar de gate. In een redelijk tempo liep het leeg.

De luchthaven van Dubai is erg overzichtelijk opgezet en na een controle door de metaaldetector stonden we weer aan de vertrekzijde in de terminal. Ondanks de lichte vertraging hadden we een kleine drie uur voordat de aansluitende vlucht naar Colombo vertrok. In de tussentijd even de benen gestrekt, wat gegeten en een beetje rond geslenterd. Dubai heeft een lang gestrekte terminal met in het midden een soort gang met aan weerzijde diverse winkels en eetgelegenheden. Omdat rond dit tijdstip zo'n beetje alle vluchten aankomen en de connecties vertrekken richting het oosten is de terminal behoorlijk overbevolkt.

Wanneer de boardingtijd is aangebroken begeven we ons richting de gate. Nadat we daar aankwamen werd er gelijk begonnen met het boarden. Dit keer verliep het zeer rustig. Omdat wij in de voorste sectie zaten gingen we als paarse groep aanboord. Ondanks dat dit wederom een 777-300ER was, was het IFE iets anders en waren de displays een slag kleiner. Maar nog ruim voldoende, in een A330 van Delta zijn kleinere displays aanwezig. Wat ik erg frappant vindt, is dat het Emirates wel lukt om alle elektronica in een bescheiden omvang onder de stoelen te monteren terwijl andere maatschappijen er een complete koffer voor plaatsen.

Nadat iedereen zat en de brug los was vertelde de captain zijn verhaal, met de mededeling dat we nog een tijdje moesten wachten voordat we mochten vertrekken vanwege de grote drukte. Na een half uur kwam dan het toestel in beweging en taxieden we richting de runway. Het viel gelijk op dat we nu in tegengestelde richting zouden opstijgen als dat we geland waren. Nadat we een groot aantal 777's hadden zien vertrekken voor ons, was het nu onze beurt De A380 die tegenover ons stond te wachten moesten nog langer geduld hebben.

Ook hier kregen we kort nadat we waren opgestegen de menukaart. Alleen kregen we nu een ontbijt. De keuze bestond uit een omelet en rijst met pittige beef. Om alvast aan de curries te wennen gekozen voor de laatste optie. Wat een prima keuze bleek te zijn. Hoewel ik de scherpte nog vond meevallen was het een smaakvol ontbijt. Ook tijdens deze vlucht kwam de crew bijzonder veel langs met drinken. Helaas duurde het nu wel lang voordat de lege dienbladen werden opgehaald. Gelukkig heb ik nog een klein beetje kunnen slapen op deze rode ogen vlucht.

Een kleine 30 minuten voor de landing werd de cabine gereed gemaakt. Nadat we door de wolken heen waren lag de runway al recht voor ons waar we wederom een nette landing maakten. Na stevige remactie en een korte taxirit parkeerden we bij een van de Gates. Omdat we voorin het toestel zaten konden we deze snel verlaten en begaven we ons naar de douane. Gelukkig waren de rijen kort zodat we snel door konden naar de bagagebanden. Toen we deze bereikt hadden lag de meeste bagage al op de band. Na een paar minuten schoof onze bagage al voorbij.

Bij de laatste bagagecontrole zijn klaarblijkelijk alleen Singalezen de pineut. Wij konden zo doorlopen langs de 20 man sterke eenheid en stonden binnen een halfuur na landing bij onze gids. Wat dat aangaat verbazend dat we op zo'n luchthaven in zo'n land zo snel buiten staan.

Al met al twee vluchten gemaakt die goed zijn bevallen. Totaal krijgt Emirates van mij een dikke 9 voor beide vluchten.

R. Breuer

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019