In de nacht van 19 op 20 maart vlogen we na een heerlijke vakantie in Khao Lak weer terug naar Amsterdam. Op de luchthaven van Phuket zag ik i.p.v. de A340-300 een Boeing 777-300er staan van Emirates. Was ik dus blij mee, want daar had ik eerder nog niet mee gevlogen. Toen we gingen zitten in onze stoelen (36 A en B) viel het ons meteen op hoe krap we zaten in tegenstelling tot in de A380. De opstelling was ook 3-4-3 terwijl andere airlines 3-3-3 hanteren. Dit was duidelijk te merken.
De vluchtduur was 6.15 uur richting Dubai, en wederom een nachtvlucht. Na een klein uurtje werden drankjes en maaltijden geserveerd. De vlucht verliep heel rustig, en het toestel maakte een zachte landing op Dubai Airport. En weer moesten we overstappen naar het andere gebouw. Omdat we nu ruim op tijd geland waren, en de weg inmiddels wisten was het rustig overstappen. We stonden ervan te kijken hoe groot het vliegveld is. Het is een heel lang gebouw, waardoor we gigantisch ver moesten naar de 'metro'. Daarna dus onder de grond naar de A-terminal. Dat is een prachtige mooie terminal.
Na zo'n 5 uur te hebben rondgehangen op dit vliegveld, tijd voor de volgende vlucht: EK 147 naar Amsterdam, per A380. We zaten nu ongeveer midden in het toestel. De vluchtduur was 6.35 uur. Een mooie landing op Schiphol, en ons avontuur zat er weer op. Tijdens het tweede traject (Dubai-Amsterdam) werden er dus 2 maaltijden geserveerd, en werden er vaker drankjes geserveerd. Als ik terug ga kijken, moet ik zeggen dat Emirates niet meer bijzonder is dan bijvoorbeeld 'onze' KLM. Op alle 4 de vluchten zagen we crewleden die duidelijk geen zin hadden in hun werk, en dat lieten blijken. Verder was de samenwerking onderling ver te zoeken. Er werden minder maaltijden geserveerd dan normaal. Het eten is echter van prima kwaliteit, en dat is ook van toepassing op het entertainment systeem. Misschien hebben we pech gehad, maar we hebben Emirates helaas niet ervaren als die 'fantastische' maatschappij waar veel mensen het over hebben. Voor de terugvluchten geef ik een 8. Volgende keer misschien toch 'gewoon' met KLM, zonder overstap?
A. Goedhart