Op 13 februari 2014 zat onze vakantie er weer op en vlogen we terug naar Nederland. Het eerste deel van de reis was de vlucht met Emirates van Phuket (HKT) naar Dubai (DXB). De schema vertrektijd was 00:35u en de geplande vluchtduur 7 uur, zodat we om 4:35u lokale tijd in Dubai zouden aankomen.
Bij het boeken van de tickets zag ik dat de vlucht uitgevoerd zou worden met een Airbus A340-300, een toestel waar ik nog nooit mee heb gevlogen. Toen ik een paar weken voor vertrek online de stoelen selecteerde, zag ik tot mijn spijt dat de vlucht toch uitgevoerd zou worden met een Boeing 777-300ER (in een drieklassen configuratie). De stoelopstelling van de 777 in de economy class is 3-4-3, waardoor de cabine behoorlijk krap oogt. Ik had de stoelen 44H, J en K gereserveerd, achterin het achterste compartiment van de economy class, in de hoop dat dit rustige plaatsen zouden zijn voor deze nachtvlucht.
De ochtend van vertrek online ingecheckt. Hierbij kreeg ik de mededeling dat de reisdocumenten op het vliegveld verstrekt zouden worden. Rond 22:00u werden we afgezet bij de drukke en chaotische terminal van Phuket International Airport. Voor de passagiers die al online hadden ingecheckt was een aparte balie beschikbaar voor het afgeven van de bagage. De rij voor deze balie was beduidend korter dan de rij voor de incheckbalies. We ontvingen de boarding passes voor de vlucht naar Dubai en direct ook voor de tweede vlucht naar Amsterdam. De bagage werd doorgelabeld naar de eindbestemming. De vlucht zou vertrekken vanaf gate 9.
In de grote centrale wachtruimte bij de gates was het een drukte van belang. Later die nacht vertrok ook een aantal vluchten naar China en veel passagiers hiervan liepen zenuwachtig en luidruchtig rond. Echt verbazingwekkend was hoe veel handbagage zij bij zich hadden: letterlijk dozen vol.
Het boardingproces begon rond 23:30u. Direct na de first en business class passagiers mochten de ouders met kleine kinderen instappen. Hierdoor waren wij als een van de eersten aan boord, wat ons de gelegenheid gaf ons even rustig te installeren. De strawler van onze zoon konden we bij de gate afgeven aan het grondpersoneel, die deze keurig in een doorzichtige zak deed. De strawler zouden we op Schiphol via de odd size luggage balie weer terugkrijgen. Op Dubai International Airport konden we gratis gebruik maken van een leen strawler, die bij de gates staan.
De Belgische captain heette ons van harte welkom aan boord van zijn toestel en deelde mee dat de vlucht ongeveer 6 uur en 20 minuten zou duren. De economy class was voor meer dan 90% bezet met passagiers uit alle windstreken. Eenmaal in de lucht, begon de crew direct met het inflight service ritueel. Omdat ik midden in de nacht geen trek had in een warme maaltijd, plakte ik de do not disturb sticker op de hoofdsteun van mijn stoel. Dit bleek effectief, want toen ik wakker werd, waren de dienbladen al weer opgehaald.
Na een rustige vlucht stonden we om 4:00u lokale tijd aan de gate op Dubai International Airport, dus ruim voor schema aankomsttijd.
Conclusie: een 8,5 voor deze prettige vlucht.
Naam inzender bij de redactie bekend