Indonesia Air Asia: Bali - Perth, 9 mei 2011

16 juni 2011

Vlucht QZ8622: Bali (DPS) naar Perth (PER). De route Bali - Perth is een drukke route tussen Indonesië en Australië die door meerdere maatschappijen wordt gevlogen. Ik kom niet dagelijks in beide landen, dus het was even zoeken naar welke maatschappijen deze routes precies aanvlogen en hoeveel de tickets kosten. Na wat rondgekeken te hebben kwam ik uit bij de Indonesische variant van Air Asia, een low-cost maatschappij die zijn wortels heeft in Maleisië en in rap tempo de Aziatische markt aan het overnemen is. Ik had nog geen ervaring met deze vrij jonge maatschappij en was zeer benieuwd hoe deze zou vergelijken met de Europese prijsvechters.

Uiteindelijk heb ik twee tickets gekocht voor omgerekend ongeveer €160, met express boarding en zitplaatsen op rij 1. Niet spotgoedkoop, maar een redelijk bedrag.

Op 9 mei was het dan zo ver, ’s morgens vroeg opgestaan en vertrokken naar de luchthaven van Bali. Aangekomen door de security en in de rij gaan staan om in te checken. Ik had geen ruimbagage, maar moest toch bij de balie inchecken omdat dat blijkbaar niet anders kan als je naar Australië reist. De rij was gelukkig niet heel lang, zeker niet formaat transavia.com op hetzelfde tijdstip in Nederland. Eenmaal bij de gate weer door de security wat in vergelijking tot Schiphol meer schijnveiligheid is dan echte beveiliging.

Aan de gate stond een gloednieuwe Airbus A320 te wachten. Na ongeveer een kwartiertje wachten begon het boarden, ik was als een van de eerste aan boord en werd keurig begroet door de purser op die vlucht en naar mijn stoel (1A) verwezen. Wat gelijk opviel was de leeftijd van het cabinepersoneel, ik schatte ze allemaal onder de 25. Het boarden leek vrij lang te duren omdat ik als een van de eerste aan boord was.

De cabine van Air Asia ziet er zeer net uit. Luxe zwartleren stoelen met rode hoofdsteunhoezen voor de priority stoelen en compleet zwarte stoelen voor de reguliere stoelen. Verder ziet de cabine er hetzelfde uit als bij easyJet, fris en licht. De beenruimte op rij 1 is prima, al zit er wel een bulkhead waardoor je niet met de voeten languit kan zitten.

Na de safety instructie stegen we snel op en draaiden we richting Australië. Voor Australië is het verplicht om een immigratiekaart in te vullen voordat je het land binnenkomt waarop je verklaart geen producten bij je hebt die de natuur van het land kunnen aantasten. Het standaard Border Security verhaaltje dus.

De inflight service van Air Asia viel mij erg mee, ik stapte in met het idee dat ik Ryanair taferelen zou tegenkomen, maar was aangenaam verrast met een gemotiveerde jonge crew die eten en drinken verkochten voor prijzen waarvoor ze zich niet hoeven te schamen. 9000 Rupiah (€0,80) voor een flesje water kunnen we in Europa nog wat van leren!

De vlucht was vrij rustig, op twee momenten lichte turbulentie, niks noemenswaardig. Na ongeveer een half uur vliegen kwam het eerste stukje Australië in zicht, prachtig landschap wat mij een paar mooie eerste indrukken gaf. Na ongeveer twee uur oh’s en ah’s te roepen achter het raam kwamen de eerste dorpjes in zicht. Snel daarna werd de daling ingezet naar Perth.

Voor de landing liep de purser door de cabine met een spray, wat dit precies was, geen idee. Het was in ieder geval verplicht voor vluchten in Australië.

Eenmaal geland stonden we snel aan de gate en kon ik mijn eerste stappen zetten in Australië met een goede vlucht achter de rug.

Over het algemeen geef ik de vlucht een 9 voor de goede uitstraling van de cabine en het personeel en het algemene product van Air Asia zelf.

D. Aalders

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019