Malaysia Airlines: Amsterdam - Kuala Lumpur, 5 oktober 2013

28 februari 2014

Ik moest voor zaken naar Azië om onze zakenpartners in Thailand en Malaysia te bezoeken. Normaliter vlieg ik met een maatschappij behorend tot de Star Alliance groep om level miles te sparen om mijn gouden status te behouden. Zodoende kan ik ieder jaar gebruik maken van mijn gouden status binnen Star Alliance. Award miles sparen vind ik niet zo belangrijk, toegang tot de lounge om nog wat e-mails af te handelen, voorrang bij zowel het inchecken als tijdens het aan board gaan en een prioriteitslabel voor de bagage wel.

Dit keer had ik echter gekozen voor Malaysia Airlines behorend tot de One World groep. Dit omdat het businessclass ticket voor het rondje Amsterdam-Kuala Lumpur-Bangkok-Kuala Lumpur-Amsterdam minder dan 1900 Euro kostte. Echt een koopje voor deze lange vlucht. Boeken via de website van Malaysia Airlines lukte niet voor deze prijs, via een bekende Nederlandse boekingssite lukte het wel.

Op zaterdagmorgen kwam ik rond 10:00 op Schiphol aan. Inchecken ging vlot. Eventjes gebruik gemaakt van de Lounge 41. Deze lounge wordt door veel maatschappijen gebruikt en is een prima lounge om een kopje koffie te drinken. Nadeel van deze lounge is dat het een heel stuk lopen is naar de G-Pier waar normaliter de intercontinentale vluchten vertrekken van Star-Alliance leden en ook dus die van Malaysia Airlines.

Aangekomen bij Gate G-4 kon ik snel door de veiligheidscontrole en kon ik plaatsnemen op stoel 4A voor een 11.30 uur durende vlucht naar Kuala Lumpur. Vlucht vertrok keurig om 12:00. We vlogen met een Boeing 777-200 met 35 businessclass stoelen aan boord in een 2-3-2 opstelling. Voor de keuken bevinden zich vier rijen. Rij 5 is een enkele rij tussen de keuken en de economy class in. Deze rij lijkt me waardeloos om te zitten. Veel lawaai van de keuken en slechts een rij voor de economy class. Daarnaast zit je bijna de gehele vlucht tussen twee gordijntjes in en dus zeer beperkt zicht omdat de afgesloten ruimte maar zo’n 3 meter lang is. Kwam erg benauwd op mij over toen ik dit zag. Stoel 4A is een prima stoel. Enorm veel beenruimte, echter het is heel jammer dat deze stoelen nog niet helemaal plat kunnen. Angled-flat stoelen zijn niet meer van deze tijd. Wel is er veel ruimte om de andere stoel te passeren, zelfs wanneer iemand ligt te slapen op de stoel naast je. Ook de 2-3-2 opstelling is niet prettig als je in de middelste stoel zit. Inflight entertainment is een lachertje en het uitklapbare scherm is te klein om prettig een film te kijken.

De bediening tijdens de vlucht was van uitstekende kwaliteit. Bemanning was zeer attent, zoals van een Aziatische crew verwacht wordt. Ik had gebruik gemaakt van het zogeheten chef-on-call system. Je kunt dan online een maaltijd reserveren, waarbij er keuze is uit zeker 20 gerechten. Dit kan tot 24 uur van te voren. Indien je deze service niet gebruikt, kun je aan boord kiezen uit 4 maaltijden, maar ben je altijd afhankelijk of de maaltijd ook beschikbaar is i.v.m. de keuze van andere businessclass passagiers. Eten aan boord was heerlijk. Eerst kregen we een paar stokjes met kip sate, daarna een voorgerecht met een salade en een zalm tartaatje. De witte wijn was uitstekend. Hoofdgerecht had ik gekozen voor de zalm, en deze was uitstekend. Het blijft tenslotte toch een magnetron maaltijd.

Na diner nog even gewerkt. Omdat ik op stoel 4A zat kun je de gehele tijd naar buiten kijken als je naar het oosten vliegt, omdat de zon aan de andere kant staat van het vliegtuig staat. Na ongeveer vier uur begon het donker te worden, terwijl we schitterend uitzicht hadden op de Kaukasus. De bemanning om twee glazen whisky gevraagd om mijn slaappil te nemen. Het is immers altijd lastig om rond 4 uur ’s middags te gaan slapen. Toch nog in staat geweest om zo’n vier uur te slapen. De stoelen van Malaysia Airlines zijn heerlijk om te zitten. Om te slapen zijn ze geheel ongeschikt, je schuift simpelweg van de stoel af. Zo’n anderhalf uur voor de landing kregen we een ontbijt geserveerd. Ontbijt was niet bijzonder. Een paar stukjes fruit, een schaal granen met melk en een mixed grill van diversen soorten vlees. Rond 6:00 plaatselijke tijd zette de gezagvoerder de kist aan de grond. Toiletten waren keurig schoon gedurende de vlucht. Wel adviseer ik om gebruik te maken van het toilet die zit voor rij 1, omdat deze zeer ruim is. Grote spiegel kan ook gemakkelijk gebruikt worden om je te scheren. Businessclass etui met de standaard sokken, oordopjes, etc. stelde niet veel voor. Ik gebruik ze nooit en ik geef ze bij thuiskomst aan de kinderen.

Malaysia Airlines prijst zichzelf aan als een vijf sterren airline. Dit geldt niet voor de businessclass stoelen. Die zijn niet meer van deze tijd. Ik wist dit echter al van te voren, dus ik mag daar niet over klagen. Bediening en eten was uitstekend. Schone toiletten zijn voor mij altijd een enorme pre. Al met al, was deze vlucht een 8 waard, zeker gezien de ticketprijs. Op deze route in oktober vloog KLM toen ook nog met Angled-flat stoelen. Gezien het prijsverschil zou ik nu weer voor Malaysia Airlines kiezen.

Naam inzender bij de redactie bekend


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen