Malaysia Airlines: Parijs - Kuching, 6 augustus 2010

7 februari 2011

Op vrijdag 6 augustus 2010 vertrok ik met een groep voor een reis van 24 dagen naar Maleisië en Borneo. We vlogen met Malaysian Airlines van Parijs Charles De Gaulle naar Kuching via Kuala Lumpur.

De vlucht van Paris Charles De Gaulle naar Kuala Lumpur werd uitgevoerd met een Boeing 777-200. Dit was een vlucht van meer dan 12 uren. De zitplaatsen waren redelijk comfortabel. Ik had enkel door men lengte (meer dan 1.95 meter) moeilijkheden met de beenruimte.

De vlucht vertrok met een vertraging van ongeveer 45 minuten. Tijdens die wachttijd in het vliegtuig was het inflight entertainmentsysteem reeds ingeschakeld waardoor we al reeds vanaf de gate ons konden vermaken met het indrukwekkende inflight entertainmentsysteem. Dit was Video On Demand en je kon kiezen uit enorm veel recente films, series, documentaires en CD's. Ook kon je een aantal games spelen. Zelfs multiplayer games met een ander vliegtuigpassagier waren mogelijk. De uitgedeelde hoofdtelefoons waren van zeer goede kwaliteit.

Tijdens de vlucht kregen we een lunch, een middernacht snackpakket en een ontbijt. Dit was zeer lekker. Het cabinepersoneel was zeer vriendelijk. Tijdens het eten kon je zelfs kiezen voor wijn zonder een toeslag te moeten betalen en het was heerlijke Franse wijn. Enig minpunt was dat tussen de lunch en het ontbijt (niet zoals tijdens mijn vorige vlucht met hen in 2005 vanaf Schiphol) niet veel drankrondes waren. Je kon wel in de keuken terecht om iets drinken te halen.

Volgens mij was er een ander nadeel om vanuit Parijs te vertrekken. De Franse medepassagiers namen het niet altijd nauw met de instructies die werden gegeven door de bemanning. Wanneer tijdens de soms hevige turbulentie werd gevraagd om te blijven zitten en de gordels vast te doen, gebeurde het soms dat enkele medepassagiers het toch zo nodig vonden om naar het toilet te gaan, iets uit het bagagerek te halen of gewoon rond te lopen. En dit na herhaaldelijke mededelingen in het Maleisisch en Engels om te blijven zitten. Er werd enkel door iedereen geluisterd wanneer de mededeling via een bandje in het Frans werd gedaan. Als je naar het buitenland gaat waar Frans normaal niet gesproken wordt en je ook niet met een Franse maatschappij vliegt moet je toch enige minimale kennis hebben van het Engels. Het was net of sommige Franstalige medepassagiers deden alsof ze het Engels niet verstonden. Na een vlucht van meer dan 12 uren werd tegen 7 uur 's morgens het vliegtuig (begeleidt door de eerste zonnestralen) heel zacht aan de grond gezet. Je merkte het bijna niet dat je al op de landingsbaan was.

De aansluitende binnenlandse vlucht naar Kuching werd uitgevoerd door een Boeing 737-400 vanuit de Main Terminal Building. Ook handig in Kuala Lumpur is wanneer je een aansluitende binnenlandse vlucht moet nemen je door een aparte immigratiecontrole kan gaan waardoor de wachttijden beperkt zijn.

De binnenlandse vlucht duurde slechts 1 uur en 45 minuten. Na de vlucht met de Boeing 777-200 leek de Boeing 737-400 heel klein, maar vanbinnen was dit vliegtuig zeer ruim en voldoende beenruimte voor deze vlucht. Ook tijdens deze vlucht werd een volledige maaltijd geserveerd. Hier had je enkel keuze uit 2 Aziatische gerechten. Deze vlucht werd volledig volgens het boekje uitgevoerd en om 11.50 uur landden we na een zeer steile daling op het vliegveld van het hete Kuching.

Na de paspoortcontrole (wanneer je van het vaste land komt van Maleisië wordt je gezien als een internationale reiziger en krijg je een stempel van Sarawak in je paspoort) hoefden we niet lang te wachten op de bagage.

Op zondag 15 augustus namen we de vlucht van 11.05 uur naar Kuala Lumpur. Deze vlucht werd door Malaysian Airlines terug uitgevoerd met een Boeing 737-400. Na een vlucht van 1 uur en 45 minuten en een heerlijke lunch kwamen we aan in Kuala Lumpur. Daar kwam de bagage direct op de band nadat we in de bagagehal aankwamen.

Op zaterdag 28 augustus namen we de terugvlucht van Kuala Lumpur naar Parijs Charles De Gaulle. Deze vlucht werd door Malaysian Airlines uitgevoerd met een Boeing 777-200. Het comfort en het inflight entertainment tijdens deze nachtvlucht was identiek als gedurende de heenvlucht. Het boarden was georganiseerd maar de instructies werden door vele medepassagiers niet opgevolgd.

Eerst mocht het 2de gedeelte van de Econmy Class instappen, nadat de 1ste klasse en de passagiers met kinderen en met assistentie waren ingestapt. Toen wij aan de beurt waren (we zaten in het 2de gedeelte van de Economy Class achteraan het vliegtuig) was de gate area ongeveer leeg. Bijna iedereen was gewoon ingestapt. Hierdoor hebben we ongeveer 10 minuten moeten wachten in het gangpad in het 1ste gedeelte van de Econmy Class tot die passagiers hun bagage hadden weggeborgen en waren gaan zitten.

De bemanning controleerde aan de gate niet meer wie instapte. Deze controle gebeurde net na de security. Na die controle kwam je in de wachtruimte van de gate. Er werd vanuit gegaan dat iedereen de instructies ging opvolgen. In Parijs was het systeem van boarden identiek maar daar was er wel de ticketcontrole net voor je naar het vliegtuig ging. Zo kon men wel het gestructureerde instappen forceren. We vertrokken terug met een vertraging van ongeveer een uur. Dit omwille van de drukte van het luchtverkeer. Tussen 23u en middernacht vertrekken alle vluchten naar Europa. Na het opstijgen kregen we eerst het avondeten. Ook werd deze keer direct het snackpakket voor halverwege de vlucht uitgedeeld. Net voor de landing terug een heerlijk ontbijt. Ik heb zelfs voor de 1ste keer zo'n 4 uur kunnen slapen en voordat ik het wist waren we India reeds voorbij.

De bemanning was terug heel vriendelijk en behulpzaam. Er werd deze keer minder met drank rondgegaan dan tijdens de heenvlucht maar het was ook een nachtvlucht. Met een kleine vertraging van 20 minuten landden we iets voor 7.00 uur in de ochtend in Parijs. Rond deze tijd landden veel internationale vluchten op Terminal 1. Hierdoor waren de rijen voor de paspoortcontrole redelijk lang. Wanneer we bij de bagageband aankwamen kwam te bagage terug tezelfdertijd op de band.

Deze 4 vluchten met Malaysian Airlines waren zeer goed begevallen. Daarom geef ik deze vluchten een 8.

P. Berkers

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen