Cathay Pacific: Cairns - Amsterdam, 29 maart 2013

8 april 2013

Voor onze vakantie in Australie in maart 2013 hadden we gekozen om te vliegen met Cathay Pacific. Enerzijds door de uitstekende service aan boord en anderzijds doordat zij vanuit Cairns rechtstreeks terug naar Hong Kong vliegen. Heen vlogen we de route AMS-HKG-SYD en terug CNS-HKG-AMS.

De eerste vlucht van Cairns naar Hong Kong op 29 maart 2013 vlogen we met de CX146, vertrektijd 13:05 uur met een geplande vluchtduur van 7,5 uur. De vlucht was echter 3 uur vertraagd doordat het toestel wegens slecht weer eerder op de dag te laat uit Hong Kong was vertrokken. Wij kregen gelukkig ruim op tijd een sms van Cathay met de nieuwe geplande vetrektijd van 16:00 uur. En bij het afgeven van de koffers kregen wij nog lunchbonnen van in totaal $40,-. Prima service.

Het toestel was een A330-300 in een 3-klassen configuratie (Business, Premium Economy en Economy) en deze zat helemaal vol. Economy is uitgevoerd in een 2-4-2 opstelling en wij zaten achterin het toestel op de stoelen 71A en 71C (B bestaat niet). Het boarden ging erg vlot en op iedere stoel was keurig een kussentje, deken en hoofdtelefoon aanwezig. Toen we eenmaal zaten werden direct de menukaarten uitgereikt. Na een stuk taxiën over de startbaan vertrokken we even na vieren.

Vlot na opstijgen werden al voorbereidingen getroffen voor het eten. We hadden de keuze uit drie gerechten: kip met rijst, rundvlees met aardappels en groente of een pasta. Ik koos de kip en die was voor een vliegtuigmaaltijd erg lekker! De crew was wel wat onhandig gedurende het uitserveren van de maaltijden, ze liepen elkaar steeds wat in de weg en zowel bij ons als bij de achterbuurman werd een glas water door hen omgestoten. Over de vriendelijkheid van de crew echter zeker niets te klagen.

Tijdens de vlucht konden we genieten van het zeer uitgebreide entertainmentsysteem. Een ruime keuze aan films, series en spelletjes. En natuurlijk ook informatie over de route. Alles prima te bedienen via touchscreen. Ideaal is ook de usb poort, zodat o.a. de telefoon opgeladen kan worden. De stoel zit in een soort van schaal waardoor je met het zitgedeelte onderuit kunt schuiven. Daarbij is de rugleuning een klein stukje naar achteren verstelbaar. Gelukkig niet te ver zodat ik (ik ben met 1,92 mtr vrij lang) mijn benen nog net goed kwijt kon.

Gedurende de vlucht liep de crew regelmatig rond met dienbladen met glazen water. Mijn vraag voor nog een glaasje wijn was geen enkel probleem, maar duurde even. Zo'n twee uur voor landing werden broodjes en koffie geserveerd.

Vanwege het drukke vliegverkeer moesten we nog een kwartiertje boven zee rondcirkelen waarna we rond 21:30 uur een rustige landing op baan 07L op Hong Kong hadden.

Op de luchthaven Hong Kong moesten we een aantal uren wachten op onze vervolgvlucht naar Amsterdam. Maar wat een uitstekende luchthaven is Hong Kong zeg! Modern, veel winkels, prima eettentjes om de tijd te doden en gratis wifi over het gehele terrein. Hier kun je prima een paar uur overstaptijd hebben zonder je te hoeven vervelen.

HKG-AMS
Vlucht CX271 naar Amsterdam op 30 maart 2013 stond gepland voor vertrek om 00:25 uur. Helaas was deze vlucht ook vertraagd; oorspronkelijk met een uur, maar uiteindelijk vertrokken we pas om 02:10 uur. Het boarden duurde lang en verliep een beetje chaotisch, waarschijnlijk door de 3 (!) gatewijzigingen voor onze vlucht. Er moest goed worden nageteld of iedereen wel aan boord zat voordat de deuren werden gesloten.

Cathay vliegt momenteel naar Amsterdam met de A340-300 in een 2 klassen configuratie (Business en Economy). Deze vlucht zaten we in Economy ter hoogte van de vleugel in de stoelen 42A en C. In dit toestel zijn de stoelen volledig in een vaste schaal en kunnen de rugleuningen helemaal niet naar achteren. Alleen het zitgedeelte kan verschuiven. Deze stoel vond ik persoonlijk prettiger, omdat ik net iets beter mijn benen kwijt kon.

Deze vlucht zou 13 uur gaan duren en omdat ik in een vliegtuig altijd maar moeilijk kan slapen is dat best een lange zit. Maar door het uitgebreide entertainment systeem heb ik me geen moment hoeven te vervelen. Hetzelfde programma als in de A330 maar een flinke diversiteit aan films en series en een groot aanbod. Prima dus! In de A340 bedien je het systeem met een soort
controller i.p.v. met een touchscreen zoals in de A330.

Ook tijdens deze vlucht kregen we een menu uitgereikt en hadden we keuze uit wederom drie gerechten. Dit keer de pasta genomen met een lekker rood wijntje. Prima! Het Haagen Dazs chocolade ijs maakte het helemaal af. Deze crew leek veel beter op elkaar ingespeeld, want het uitserveren ging zeer gesmeerd. Na het eten kwam de crew nog twee keer langs voor nog een wijntje.

Gedurende deze vlucht liep de crew regelmatig langs met manden met broodjes, koekjes en chocolaatjes. Tussendoor kon nog noodles besteld worden. En als je nog wat te drinken wilde kon je naar de galley gaan, of op het knopje drukken, daar werd snel op gereageerd. Het ontbijt twee uur voor aankomst was ok, niet meer dan dat.

De vlucht zelf was prima en verliep rustig. Na nog enige (goed verstaanbare) informatie vanuit de cockpit hadden we na 12 uur en 50 minuten vliegen een rustige landing op baan 36R (Aalsmeerbaan) op Schiphol. Ik heb Cathay Pacific als een uitstekende maatschappij ervaren.

Cijfers: CNS-HKG 9- en HKG-AMS 9

Naam inzender bij redactie bekend


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen