Tijdens mijn vakantie op Corfu heb ik gebruik gemaakt van de gelegenheid om eens per watervliegtuig te vliegen.De kleine maatschappij Air Sea Lines vliegt met een vloot van 2 DHC-6 Twin Otters(voorzien van drijvers) vanuit de jachthaven van Gouvia (Gouvia Marina) naar een aantal bestemmingen aan het water.
Ik had voor mijn vertrek naar Corfu reeds via internet een ticket naar Paxos besteld. Op 8 augustus heb ik mij vervoegd bij de incheckbalie van Air Sea Lines. (een portocabin aan een aanlegsteiger plus een met een hek afgezet stukje land met een aantal portocabins erop). Er stond 1 Twin Otter, de SX-BVP, achter het hek waaraan onderhoud gepleegd werd en tevens voorzien werd van een amfibieonderstel i.p.v. drijvers zodat men in de nabije toekomst met dit toestel gecombineerde land- en wateroperaties kan gaan doen.
Het inchecken ging erg vlot! Het personeel spreekt goed Engels. Ik verwachtte een boarding passs te krijgen maar kreeg die niet! Toen ik er om vroeg zij de dame achter de balie tegen mij: “Mijnheer u vliegt met een Twin Otter, niet met een Airbus! Ik herken u straks nog wel. Gaat u nog maar een kopje koffie drinken in het café en als u 10 minuten voor vertrek aanwezig bent dan is dat okay.”
Ik ben de inchecktijden van de grote jongens gewend dus was ik ruim 1 uur van te voren aanwezig! Vanuit het café heb ik de andere Twin Otter, de SX-BMG, zien landen en daarna maar naar de steiger gewandeld.
Na ongeveer 20 minuten vertrokken wij als vlucht PEV101 naar Paxos. Gezellige crew op het flight deck waarvan de copiloot de uitleg over de veiligheidsprocedures deed. De start is een waanzinnige ervaring vergeleken bij een start vanaf beton! Het opspattende water en het gebonk van de drijvers op het water doen je denken dat je in een grote speedboat zit. Eenmaal in de lucht blijf je op 1000 voet hoogte en zodoende een zeer fraai uitzicht op Corfu biedend.
Na ongeveer 15 minuten de daling ingezet en op zee geland wat al even spectaculair is als de start. Hierna wordt rustig de haven van Paxos binnengevaren, tussen de bootjes door, waarbij de copiloot tevens de bootsman is: hij verlaat na de landing het vliegtuig en gaat op de linkerdrijver zitten. Terwijl de gezagvoerder behoedzaam de Twin Otter naar de steiger manoeuvreert kan de copiloot met de touwen aan de drijver het geheel aanmeren.
Weliswaar een korte vlucht maar met een hoog ‘fantasy island’ gehalte!Het toestel op zich ziet er verzorgd uit en je kunt zo de cockpit inkijken om de crew aan het werk te zien! Uiteraard geen catering aan boord maar door het geheel op zich en de uiterst vriendelijke grondploeg en dito piloten (gekleed in korte broek, overhemd en gympen) een verademing vergeleken bij het ‘normale vlieggebeuren’. Na een aantal uren terug naar Corfu waar na 20 minuten weer werd geland, wederom tussen de bootjes wat een behoorlijke oplettendheid van de crew vereist!
Voor deze retourvlucht heb ik 70 euro betaald en als waardering geef ik een dikke 10
Tot slot raad ik de lezers aan dat als u op vakantie gaat naar Corfu u beslist minimaal moet gaan kijken in de jachthaven van Gouvia! Maar van meevliegen krijgt u beslist
geen spijt!
A. Wesdorp
Ik had voor mijn vertrek naar Corfu reeds via internet een ticket naar Paxos besteld. Op 8 augustus heb ik mij vervoegd bij de incheckbalie van Air Sea Lines. (een portocabin aan een aanlegsteiger plus een met een hek afgezet stukje land met een aantal portocabins erop). Er stond 1 Twin Otter, de SX-BVP, achter het hek waaraan onderhoud gepleegd werd en tevens voorzien werd van een amfibieonderstel i.p.v. drijvers zodat men in de nabije toekomst met dit toestel gecombineerde land- en wateroperaties kan gaan doen.
Het inchecken ging erg vlot! Het personeel spreekt goed Engels. Ik verwachtte een boarding passs te krijgen maar kreeg die niet! Toen ik er om vroeg zij de dame achter de balie tegen mij: “Mijnheer u vliegt met een Twin Otter, niet met een Airbus! Ik herken u straks nog wel. Gaat u nog maar een kopje koffie drinken in het café en als u 10 minuten voor vertrek aanwezig bent dan is dat okay.”
Ik ben de inchecktijden van de grote jongens gewend dus was ik ruim 1 uur van te voren aanwezig! Vanuit het café heb ik de andere Twin Otter, de SX-BMG, zien landen en daarna maar naar de steiger gewandeld.
Na ongeveer 20 minuten vertrokken wij als vlucht PEV101 naar Paxos. Gezellige crew op het flight deck waarvan de copiloot de uitleg over de veiligheidsprocedures deed. De start is een waanzinnige ervaring vergeleken bij een start vanaf beton! Het opspattende water en het gebonk van de drijvers op het water doen je denken dat je in een grote speedboat zit. Eenmaal in de lucht blijf je op 1000 voet hoogte en zodoende een zeer fraai uitzicht op Corfu biedend.
Na ongeveer 15 minuten de daling ingezet en op zee geland wat al even spectaculair is als de start. Hierna wordt rustig de haven van Paxos binnengevaren, tussen de bootjes door, waarbij de copiloot tevens de bootsman is: hij verlaat na de landing het vliegtuig en gaat op de linkerdrijver zitten. Terwijl de gezagvoerder behoedzaam de Twin Otter naar de steiger manoeuvreert kan de copiloot met de touwen aan de drijver het geheel aanmeren.
Weliswaar een korte vlucht maar met een hoog ‘fantasy island’ gehalte!Het toestel op zich ziet er verzorgd uit en je kunt zo de cockpit inkijken om de crew aan het werk te zien! Uiteraard geen catering aan boord maar door het geheel op zich en de uiterst vriendelijke grondploeg en dito piloten (gekleed in korte broek, overhemd en gympen) een verademing vergeleken bij het ‘normale vlieggebeuren’. Na een aantal uren terug naar Corfu waar na 20 minuten weer werd geland, wederom tussen de bootjes wat een behoorlijke oplettendheid van de crew vereist!
Voor deze retourvlucht heb ik 70 euro betaald en als waardering geef ik een dikke 10
Tot slot raad ik de lezers aan dat als u op vakantie gaat naar Corfu u beslist minimaal moet gaan kijken in de jachthaven van Gouvia! Maar van meevliegen krijgt u beslist
geen spijt!
A. Wesdorp