British Airways: Amsterdam - Buenos Aires, 24 januari 2005

24 januari 2005
Mijn tweede reis naar Zuid-Amerika. De vorige reis was me slecht bevallen met Varig, daarom heb ik deze keer gekozen voor British Airways. Ik heb de economy-class tickets geboekt via internet. Op Schiphol ervaarde ik een prima check-in. De vlucht naar London Heathrow was rustig te noemen, in de rijen voor en achter mij niemand te bekennen (Airbus A321).

Op Heatrow had ik een overstap van om en nabij vier uur. Aangekomen op Terminal 4, ging er even iets fout. Ik ben lang (2.02m) en had een plaats gevraagd met meer beenruimte. In de 747-400 van BA betekent dit dat je bulkhead zit. Prima, maar dan wel heel graag gangpad. Aangekomen in het vliegtuig (bij de gate kreeg ik nog een nieuw stoelnummer), bleek dat ik wel het gangpad, maar niet meer het bulkhead had, hoewel ik die in Amsterdam wél had gekregen. Dus maar even naar een flight attendant gegaan. Tijdens het taxiën (!!) werd ik verzocht mee te lopen: ze hadden toch nog een bulkhead-stoel gevonden. Perfecte service dus!

De in-flight entertainment is prima, ieder heeft een eigen scherm met zo'n 20 kanalen. Jammer alleen dat je niet met de ATC kunt meeluisteren, zoals bij United Airlines.

Tussenstop in São Paulo (GRU), duurde een uurtje en was prima geregeld, net als de verdere vlucht naar Buenos Aires.

Toen de terugvlucht...
Tussen Buenos Aires en São Paulo weer geen probleem, bulkhead mét gangpad deze keer. Uurtje stilstaan, terwijl het vliegtuig werd schoongemaakt, de crew gewisseld en de nieuwe passagiers naar binnen werden gehaald. Toen de pushback... en volledige stilte... op een gegeven moment viel het me op, dat niet alle motoren leken te draaien. 'Zal wel aan mij liggen', dacht ik nog.

Maar nee: er was een technisch probleem. Om het kort te houden: er was een rookalarm afgegaan op de bovenste verdieping, terwijl er echt geen rook was. Ze hebben van alles gecontroleerd (we werden prima op de hoogte gehouden!), tot het moment dat ze het hele vliegtuig moesten uitzetten en opnieuw starten. De hele groep mocht even op het vliegveld rondlopen. Dat duurde nog geen half uur, waarna bleek dat de schoonmakers een spuitbus in het toilet hadden leeggespoten. Dat was in de rookmelder terecht gekomen. WC op slot en wij weer vliegen.

Uiteindelijk met drie uur vertraging op Heathrow geland. Geen probleem voor ons, wij hadden toch een overstap van vier uur. Voor de andere passagiers werd meteen een oplossing gezocht, ook dat werd prima geregeld.

Nog een probleempje met de laatste vlucht: het originele toestel had een probleem, het vervangende toestel was niet groot genoeg en dus gingen we (met 45 minuten vertraging) alsnog met het originele toestel mee, nadat de problemen opgelost waren. De piloot was erg uitgebreid in zijn verhaal, met de heerlijke Britse humor erin verwerkt en doet ons nu nog steeds af en toe lachen als we eraan denken.

Hobbelige vlucht, maar het was dan ook slecht weer in Nederland, kan BA ook niets aan doen.

Mijn cijfer voor de vluchten: 8,5.

J. Rademaker
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen