Toen het nieuws bekend werd dat Easyjet een lijndienst ging starten naar Southend heb ik meteen een retourvlucht geboekt om eens te bekijken wat er van dat vliegveld geworden was dat ik in 1973 tweemaal per vliegtuig had bezocht. Toentertijd gevlogen vanaf Rotterdam met een ATL-98 Carvair van British Air Ferries en vanaf Antwerpen met een DC-6 van Delta Air Transport.
Met de komst van easyJet is ook de aankomst en vertrekhal van Southend totaal vernieuwd en momenteel heeft easyJet er 3 A319 toestellen gebaseerd. Verder vliegt het Ierse Aer Arrann er een aantal keren per dag met een ATR 42. Verder is er aan het vliegveld zelf weinig veranderd. Er zijn nog steeds de grote hangaars waar nu een aantal Airbussen en B737-toestellen in diverse stadia van onderhoud staan en aan de overkant een aanzienlijk aantal Bae-146, HS-748, ATP, BAC-1-11 toestellen in diverse stadia, alsmede een tweetal EMB-110 rompen. Net zoals in de jaren 70 dus, met alleen wat modernere toestellen.
Onze vlucht EZY7402 werd uitgevoerd met de A319 G-EZFK en deze kwam ruim voor schematijd aan bij onze uitgang H4. Echter door een birdstrike bij de take off van Southend werd het toestel grondig nagekeken door een tweetal mensen van Nayak en met een vertraging van zo’n 90 minuten werd koers gezet naar Southend.
Het toestel was voor zo’n 65 procent gevuld en de bemanning probeerde wat verloren tijd in te halen. De stewardessen waren nog niet voor de helft klaar met hun verkoop van de drankjes en snacks toen de gezagvoerder weer de daling inzette en na 32 minuten vliegtijd de wielen weer het korte baantje van Southend toucheerden.
Zoals gebruikelijk bij Easyjet wordt alles professioneel verzorgd en ook werden we uitstekend geïnformeerd over de vertraging en het waarom van de inspectie. Het toestel zag er keurig uit en op de flight en cabin crew was niets aan te merken.
Ik waardeer deze vlucht ondanks de vertraging met een 9.
A.Wesdorp