EasyJet, Ryanair en Aer Lingus op één dag: 3 november 2004

3 november 2004
Als liefhebber van vliegen besloot ik dat het tijd was om een dagje door Europa te vliegen. Ik wilde in ieder geval met Ryanair vliegen, omdat ik er zelf nog geen enkele ervaring mee had. Het uiteindelijke vluchtplan werd: Amsterdam - London Gatwick - Dublin - Amsterdam.

Om 7:25 was ik op Schiphol in vertrekhal 3, waar easyJet een paar weken eerder naartoe was verhuisd, om in te checken voor vlucht EZY 5102, Amsterdam naar London Gatwick. Er stond 1 iemand voor mij in de rij, dus het inchecken was een kwestie van seconden, mede vanwege het feit dat ik alleen handbagage bij me had. Boardingpass nummer 10, dus ik kreeg een vermoeden
dat het geen volgeladen toestel zou zijn.

Omdat het nogal mistig was werd de vertrektijd van 9:10 al snel gewijzigd naar 10:00. Om 9:25 roept de gate agent om dat het toestel om 10:12 op Schiphol wordt verwacht, en dat ze hun best zullen doen om 10:45 te vertrekken. Mij maakte het niet zoveel uit, ik had een overstaptijd in Gatwick van 4 uur ingepland.

Om 10:35 stond het toestel aan de gate (het was op de Polderbaan geland, dus er moest eerst nog door half Nederland getaxied worden). Binnenkomend in het toestel, A319-111 G-EZSM, werd ik begroet door Andy, die me gelijk een plaats aanbod aan één van de overwing exits. Daar maakte ik natuurlijk dankbaar gebruik van, en nam plaats op de rij van de eerste uitgang, op de A-stoel (aan het raam). Andy was zeer vriendelijk, en gaf mij en mijn buurman (op de C-stoel, B was en bleef vrij) een instructie over de nooduitgang. Toen iedereen had plaatsgenomen (60-70% van de plaatsen was bezet) kwamen Andy en zijn collega's langs met gratis bekers water, een
vriendelijk gebaar van easyJet.

11:26 pushback, 11:37 steeg het toestel op vanaf runway 24. Door de mist heen, en pas boven Engeland het eerste gat in de bewolking over de Thames river! Vanaf de terminal gezien landden we om 11:20 op de buitenste landingsbaan (26L was het denk ik). 11:28 aan de gate. Langs de douane, door de bagage area en gelijk naar de incheckbalie van Ryanair om in te checken voor vlucht FR115 naar Dublin, vertrektijd 13:25. 7 wachtenden voor me, boardingpass nummer 43 (op papier uitgeprint). Gelijk door de douane, maar naar Engels gebruik is er nog geen gatenummer vermeld, zodat je in de centrale hal blijft (in de hoop dat je nog het e.e.a. koopt).

Toen ik bij de gate kwam arriveerde juist het toestel. Zoals ik al hoopte was het een 737-200! EI-CNV, ex Lufthansa, bouwjaar 1981, Boeing 737-230/Advanced. Het toestel in via een trap, geen personeel bij de deur om me te verwelkomen aan boord! Stoel 18F, expres achterin het toestel, om de vreemde 'thrust reversers' goed te kunnen zien bij de landing. De seat pitch is ellendig (als ik m'n benen zo wijd als mogelijk doe gaat het net), maar de vlucht duurt toch maar een uurtje. Toestel zit 80% vol.

Pushback om 13:34. Vertrek vanaf 26L om 13:42. Er wordt omgeroepen dat er geen catering aan boord is, vanwege een conflict met de leveranciers. De crew dan ook geen enkele keer gezien tijdens de vlucht, alleen vlak voor de landing om te checken of iedereen z'n gordel om heeft. Landing op 10-28 (vanaf de Ierse zee), 14:35 touchdown. 4 minuten later gingen de deuren open.

Om 15:00 gebruikte ik de self service check-in van Aer Lingus om in te checken voor de terugvlucht naar Amsterdam (EI618). Het systeem gaf me gelijk een exit row-stoel (die ik wisselde van 13A naar 12F). Enkele minuten later was ik door de douane. Om 17:00 arriveerde EI-DEE aan de gate, een spiksplinternieuwe A320-214. Rond half zes begon het boarden (geplande vertrektijd 17:50).

17:55 pushback, 18:01 take-off. Wat viel op: zeer goede stoelen bekleed met nep-leer en lekker breed. Veel beenruimte, maar dat krijg je aan een exit row. Stewardess Sinéad was zeer vriendelijk toen ik een blikje cola en een kit kat kocht (en ook verder gedurende de vlucht). 20:10 landing in A'dam, 20:27 aan de gate (weer die ellendige Polderbaan). Om 20:45 stond ik op station Schiphol.

Conclusies:
easyJet: vriendelijk personeel, prettig toestel, goede prijs (32 euro totaal). Vertraging was niet hun schuld. Mijn cijfer: 8

Ryanair: oud, uitgewoond toestel met extreem weinig beenruimte, nagenoeg onzichtbaar personeel, goede prijs (31 euro). Maar goed, ze brengen je wel van A naar B, en nog op tijd ook. Cijfer: 4,5

Aer Lingus: gemakkelijk inchecken met self service. Mooi nieuw toestel met prima stoelen. Vriendelijk personeel. Prima op tijd. En ook een goede prijs (43 euro). Cijfer: 9

A.J. Oskam

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019