Op 28 februari vloog ik met ETIHAD Regional (Operated by Darwin) van Leipzig naar Amsterdam met de F7 254 van 10.35 uur. De Saab 2000 was al helemaal in de stijl van ETIHAD. De kleuren van het vliegtuig, zowel binnen als buiten, waren ETIHAD. De stoelen waren riant. De stewardess zag er met haar ETIHAD hoedje en mantelpakje mooi uit. Het geheel straalde wat uit in tegenstelling tot mijn heenvlucht met een Saab 2000 in de oude Darwin uitvoering.
De service aan boord beperkt zich tot een verfrissingsdoekje, een koekje en een kopje oploskoffie. De kist zat redelijk vol. Ik denk dat hij voor 70% gevuld zat. Voornamelijk met mensen die internationale doorverbindingen hadden met KLM vluchten. Wat dan weer sneu voor deze mensen was dat ze geen boardingpassen op Leipzig kregen voor deze vluchten. Ook jammer was dat de stewardess niet echt haar best deed uit te zoeken naar welke gate de passagiers naar toe moesten op Schiphol. De service verlening zou hier veel beter moeten zijn.
De nerveuze Duitse studente die stage ging lopen in New York werd hierdoor steeds meer gestrest. Met een illegaal sms’je kon ik haar via mijn vaste informant op Schiphol helpen (Het was E18). Met twee aspirines van een medepassagier kregen we haar weer enigszins bij haar positieven. Na haar op Schiphol de weg gewezen te hebben kon ik het vliegveld verlaten. Ik hoop dat het arme kind in New York haar weg vindt.
De vlucht duurde precies 55 minuten. Daardoor kwamen we veel eerder op Schiphol als gepland was. Het toestel werd op het platform voor de B-pier geparkeerd en wij werden met een bus naar de terminal gebracht. De waardering voor deze vlucht is een 8. De verbetering moet hem zitten in de dienstverlening met betrekking tot de informatie.
Ter info: Leipzig is een raar ingedeeld vliegveld. De incheckbalies bevinden zich heel ver van de gates. ETIHAD kan je niet online of via een machine inchecken. Je moet dus wel via deze balies. De incheckbalies bevinden zich bij het treinstation. Via een lange hal met allerlei reisbureaus en winkels loop je daarna naar de terminal. Na de boarding (met bus aanvoer naar het vliegtuig) rijdt het vliegtuig een enorme afstand om de startbaan aan de andere kant van de autobahn en spoorbaan te gebruiken. Al met al loop en rijd je flink wat rond alvorens je in de lucht hangt. Leipzig heeft wel weer een prachtig opgeknapte IL18 voor de deur staan en een prachtig hoog gelegen dakterras (2 Euro toegang) voor de spotters.
E. Niemeijer
Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.