Na een dagje Helsinki was het weer tijd geworden om terug te vliegen naar Amsterdam. Ik vloog met Finnair op vlucht AY848. Deze vlucht is de laatste van drie retourvluchten die Finnair tussen de twee steden uitvoert.
Het inchecken op Helsinki was niet nodig, aangezien ik dit op Schiphol had gedaan. Normaliter kan ook worden ingecheckt via internet, maar de server van Finnair lag eruit, zodat ik op Schiphol naar de incheckbalie moest. Gelukkig was het niet druk, en binnen vijf minuten was ik die ochtend in het bezit van instapkaarten voor zowel de heen- als terugvlucht. Enfin, op de terugweg hoefde ik in elk geval niet meer in te checken.
Op Helsinki Vantaa Airport werden de passagiers van mijn vlucht, die zo goed als volgeboekt was, verzameld in de kleine ruimte waar gewacht moest worden op de bus. Dit duurde eventjes, maar uiteindelijk was iedereen op tijd bij het vliegtuig.
Op de eerste en laatste vlucht van de dag tussen Helsinki en Amsterdam zet Finnair een Embraer E170 in, die plaats biedt aan 76 passagiers. Het toestel heeft één gangpad, met aan weerszijden twee stoelen. De voorste paar rijen zijn Business Class, waar ik zat.
Het zitcomfort in de stoelen, die overigens door het hele toestel hetzelfde zijn, is prima. Ook de beenruimte is goed te doen. Het enige nadeel aan de E170 is dat de bagagebakken aan het plafond niet al te ruim zijn. Gelukkig had ik niet veel bagage. Een ander minpuntje is het feit dat er maar één toilet in het toestel aanwezig is, namelijk achterin. De plaats waar voorin een toilet geplaatst kan worden werd opgeslokt door een inklapbare trap. De E170’s kunnen daardoor ook worden ingezet naar kleine vliegvelden waar geen trap aanwezig is. Ook in andere vliegtuigtypes is deze optie aanwezig, maar vaak is de trap dan óf verwerkt in de deur, óf de trap kan worden opgeborgen in een compartiment in de romp.
De service aan boord was prima. De passagiers kregen een prima maaltijd aangeboden, met daarbij een keuze aan alcoholische en non-alcoholische versnaperingen. Overigens is het voordeel van een klein vliegtuig dat de stewardessen snel ter plaatse zijn wanneer een passagier nog iets extra’s wil drinken.
De landing op de Zwanenburgbaan was soepel, en we stonden al snel aan de B-pier geparkeerd.
Mijn oordeel over deze vlucht: een 7,5
Klaas-Jan van Woerkom, redacteur Luchtvaartnieuws.nl
Het inchecken op Helsinki was niet nodig, aangezien ik dit op Schiphol had gedaan. Normaliter kan ook worden ingecheckt via internet, maar de server van Finnair lag eruit, zodat ik op Schiphol naar de incheckbalie moest. Gelukkig was het niet druk, en binnen vijf minuten was ik die ochtend in het bezit van instapkaarten voor zowel de heen- als terugvlucht. Enfin, op de terugweg hoefde ik in elk geval niet meer in te checken.
Op Helsinki Vantaa Airport werden de passagiers van mijn vlucht, die zo goed als volgeboekt was, verzameld in de kleine ruimte waar gewacht moest worden op de bus. Dit duurde eventjes, maar uiteindelijk was iedereen op tijd bij het vliegtuig.
Op de eerste en laatste vlucht van de dag tussen Helsinki en Amsterdam zet Finnair een Embraer E170 in, die plaats biedt aan 76 passagiers. Het toestel heeft één gangpad, met aan weerszijden twee stoelen. De voorste paar rijen zijn Business Class, waar ik zat.
Het zitcomfort in de stoelen, die overigens door het hele toestel hetzelfde zijn, is prima. Ook de beenruimte is goed te doen. Het enige nadeel aan de E170 is dat de bagagebakken aan het plafond niet al te ruim zijn. Gelukkig had ik niet veel bagage. Een ander minpuntje is het feit dat er maar één toilet in het toestel aanwezig is, namelijk achterin. De plaats waar voorin een toilet geplaatst kan worden werd opgeslokt door een inklapbare trap. De E170’s kunnen daardoor ook worden ingezet naar kleine vliegvelden waar geen trap aanwezig is. Ook in andere vliegtuigtypes is deze optie aanwezig, maar vaak is de trap dan óf verwerkt in de deur, óf de trap kan worden opgeborgen in een compartiment in de romp.
De service aan boord was prima. De passagiers kregen een prima maaltijd aangeboden, met daarbij een keuze aan alcoholische en non-alcoholische versnaperingen. Overigens is het voordeel van een klein vliegtuig dat de stewardessen snel ter plaatse zijn wanneer een passagier nog iets extra’s wil drinken.
De landing op de Zwanenburgbaan was soepel, en we stonden al snel aan de B-pier geparkeerd.
Mijn oordeel over deze vlucht: een 7,5
Klaas-Jan van Woerkom, redacteur Luchtvaartnieuws.nl