Op 6 mei werd het weer hoog tijd om eens naar Azië te gaan, deze keer een driehoek: AMS-BKK-SIN-AMS. De eerste en laatste vlucht met KLM en het stukje BKK-SIN met AirAsia. KL877 van AMS naar BKK is de avondvlucht die vertrekt om 20.45 uur. Ruim op tijd op Schiphol aangekomen eerst even rustig geshopt en heerlijk rondgekeken...
Na m'n collega's te hebben ontmoet en een broodje te hebben gegeten werd het tijd om naar de gate, F8, te gaan. De Boeing 747-400M stond klaar en het boarden ging snel en soepel. Volgens de borden en aankondiging zouden we boarden op stoelrijnummer, maar in de praktijk was het de bekende vrolijke bende ;-). Ik weet niet hoe het komt, maar volgens mij zijn er toch maatschappijen die op dit punt wel doen wat ze zeggen: strikt vasthouden aan het boarden op stoelrijnummers....Enfin, het ging uiteindelijk prima, geen slachtoffers fijn geperst of kinderen vergeten.
Ik had vanwege de nachtvlucht Economy Comfort geboekt, voor 120 euro extra. Door goed in de gaten te houden op de KLM-site hoe vol de comfort-class zou worden, kon ik een rij van drie stoelen bemachtigen zonder buren...Dat wordt dus prima (liggend) slapen op drie stoelen! Briljant.
Nog een traktatie (m’n zoon was jarig...) ook nog een a la carte maaltijd besteld - de Italiaanse variant. En die was ronduit heerlijk. Een absolute aanrader! Na het eten nog een borreltje en toen de deken gepakt, de armleuningen opgeklapt en heerlijk geslapen! Zo goed, dat ik de film die ik nog wilde niet heb gemist...nou ja, dan maar bewaren voor de terugweg.
Twee uur voor de landing werd het ontbijt geserveerd, ook niet verkeerd met knapperige verse broodjes. Kennelijk was er op meer eetlust gerekend, want men kwam keer op keer langs of we nog wat lustten...Om 12.15 uur lokale tijd zetten we de wielen op Thaise bodem, ruim voor de geplande aankomsttijd. Immigratie was een fluitje van een cent, waarna we in de auto kropen op weg naar Kanchanaburi.
Na een geslaagde conferentie zou ik op 12 mei van BKK naar SIN vliegen. Omdat dit een privétripje was, had ik gezocht naar de goedkoopste tickets, en dat werd beloond: omgerekend 32 euro voor een trip BKK-SIN (2,5 uur vliegen) met AirAsia (vluchtnummer FD3505). Ik koos een zogenoemde hot-seat - de eerste vier rijen van de A320-200. Mooie leren stoelen, niet echt veel beenruimte maar ja, voor iets meer dan twee uurtjes…
Na een uitermate kledderige pizza (of wat daarvoor doorgaat) en nog een stukje vliegen, landden we in Singapore. Het toestel zat stampvol, dus de stoel op de eerste rij was handig om snel in en uit te kunnen stappen, en dat voor een meerprijs van zes euro! Even na achten landden in SIN, waar ik het weekend bij vrienden doorbracht. Dat was erg gezellig, maar met de late zondagavondvlucht ging ik ook weer met veel plezier richting huis.
KL838 wordt uitgevoerd met een Boeing 777-200. Opnieuw een nachtvlucht, dus weer economy comfort geboekt: stoel 10K. De eerste rij van de comfort class, met ideaal veel beenruimte. Keurig op tijd vertrokken we en na een uurtje werd een laat diner uitgedeeld. De bekende keuze: kip of lam. Dat werd dus kip, want lam in een vliegtuig leek me niet zo lekker. Met een glaasje wijn en een slaperig gevoel m’n trolley uit het bagagerek gepakt en onder mijn benen gelegd. Met de leuning achterover en de benen op m’n koffer, was het opnieuw heerlijk slapen. Wel zo handig als je de volgende dag weer direct aan het werk moet/mag. Na een uurtje of zes slapen had ik gelukkig nog tijd om de film die ik op de heenweg miste, nu alsnog te zien. Tijdens de film ontbeten, opnieuw met lekkere broodjes. Prima geregeld...maar die omelet mag je houden. De geplande aankomsttijd was 5.50 uur, maar we liepen ruim een half uur in. Da's triest voor de ophalers, want dan moeten ze nog eerder hun bed uit.
Al met al drie prima vluchten: het KLM-product bevalt met nog steeds goed: prima service, leuke cabincrew - altijd in voor een praatje en een grap, ruim voorzien IFE en zeker de comfort class is een prima aanvulling! Al met al een 8,5 voor beide vluchten.
AirAsia doet het als low cost maatschappij ook erg goed. Basale service voor een lage prijs. Het IFE bestaat uit de raampjes, maar dat is natuurlijk geen probleem. Alles bij elkaar, ook een dikke 8. Voor herhaling vatbaar.
W.J. Wezeman