Na een lange reeks vluchten met Lufthansa dit keer weer eens met de KLM de oceaan over. Op de vroege ochtend van paasmaandag over verlaten snelwegen naar Schiphol. Auto achtergelaten op het Privium gedeelte van P3 en met de bus naar de terminal. Ik had thuis al ingecheckt en hoefde dus alleen mijn bagage af te geven. Ook de vragenlijst voor vluchten naar de US was in de online incheckprocedure ingebakken. Vervolgens via de irisscan in 5 tellen door de douane. Ondanks de afgeschafte bagagescan stonden er toch lange rijen voor de paspoortcontrole.
Ondanks de vrije dag zat de KLM Crown Lounge zoals bijna altijd bomvol. Maar er gaan veel makke schapen in een hok, dus kon ik nog een plaatsje met uitzicht op het platform bemachtigen. Met een klein ontbijtje en een krantje is de tijd zo voorbij. Toch arriveerde ik veel te vroeg bij gate F9, waar de security scan nog niet eens begonnen was. Ook deze scan was zo voorbij, dankzij de priority lane voor business class en elite passagiers.
Een half uur voor vertrek van vlucht KL611 konden we boarden. Via een dubbele slurf konden we de Boeing 747-400 betreden. Bij de deur een vriendelijk welkom en een snelle blik op de instapkaart. Ik had stoel 1A, helemaal in het puntje van het toestel. In de KLM 747 zijn twee gedeeltes ingericht als World Business Class, het bovendek en de cabine helemaal voorin op het benedendek. Ik vind beide cabines erg prettig. Beneden is het erg ruim, vanwege het extreem brede gangpad dat taps toeloopt naar voren toe. Boven is het knus vanwege de steile daklijn en de 2-2 opstelling, waardoor het soms net is of je in een klein privé toestel vliegt.
KLM beschikt in haar vloot over twee typen business class interieurs, de oude en de nieuwe. De oude inrichting is te vinden in de MD11, de B747 en de B767, en het nieuwe in de A330 en de B777. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur welke stoel het meest comfortabel is. Ik ben er nog niet uit. Het IFE systeem is echter een wereld van verschil. Het oude is werkelijk achterhaald, en zelfs economy class niet meer waardig, terwijl het nieuwe echt een van de betere in de industrie is (samen met dat van Emirates). Deze vlucht beschikte over het oude systeem, met kleine individuele monitoren in de armleuning, en de keuze uit een stuk of 8 TV-programma's die op vaste tijden starten. De keuze was niet geweldig, dus heb ik alleen het audioprogramma gevolgd. Wel heel fijn is het gebruik van noise cancelling hoofdtelefoons die echt comfortabel zitten gedurende de hele vlucht.
Het laatste jaar heeft KLM regelmatig thema's rond de maaltijden op vluchten vanaf Amsterdam. Vorig jaar was het de Californische keuken, nu is Australië aan de beurt. Met een speciaal gedrukte menukaart, speciaal ontworpen Aussie-stijl maaltijden en uiteraard KLM's befaamde wijnkeuze (samengesteld door onze wijnheld Hubrecht Duijker). Heel leuk is dat de KLM WBC wijnen nu via de KLM online wijnwinkel kunnen worden besteld.
Naast de maaltijdservice komt men regelmatig langs met drankjes. Ook staat er in de pantry altijd een mand met lekkers om uit te nemen wat je wilt. Een uurtje of zo voor de landing is er nog een warme snack. Dit alles uitgeserveerd door uiterst vriendelijke bemanningsleden.
Deze hele vlucht verliep netjes volgens dienstregeling. Start van de Buitenveldertbaan, vervolgens over Glasgow en het noordelijke puntje van Ierland, net onder IJsland door en ruimschoots over de zuidpunt van Groenland. En wat een fantastisch uitzicht. Het was kraakhelder terwijl we over de helwitte ijskap vlogen. Een zeldzame blik op deze koude woestenij. Vervolgens over Labrador naar de Great Lakes en na een mooie daling over Lake Michigan met een grote bocht naar een zonnig Chicago O'Hare.
Helaas was er net voor ons een toestel uit Korea aangekomen, waardoor we bij de douane ruim een uur in de rij moesten staan, achter 300 Koreanen. Als ze hier nu eens de irisscan zouden invoeren!
Kortom: Een vlucht volgens het boekje. Jammer van het antieke IFE. Maar vanwege de punctualiteit, goede en vriendelijke service, de kwaliteit van de maaltijden en het mooie uitzicht op Groenland krijgt deze vlucht van mij een dikke 8.
R. Timmermans
Ondanks de vrije dag zat de KLM Crown Lounge zoals bijna altijd bomvol. Maar er gaan veel makke schapen in een hok, dus kon ik nog een plaatsje met uitzicht op het platform bemachtigen. Met een klein ontbijtje en een krantje is de tijd zo voorbij. Toch arriveerde ik veel te vroeg bij gate F9, waar de security scan nog niet eens begonnen was. Ook deze scan was zo voorbij, dankzij de priority lane voor business class en elite passagiers.
Een half uur voor vertrek van vlucht KL611 konden we boarden. Via een dubbele slurf konden we de Boeing 747-400 betreden. Bij de deur een vriendelijk welkom en een snelle blik op de instapkaart. Ik had stoel 1A, helemaal in het puntje van het toestel. In de KLM 747 zijn twee gedeeltes ingericht als World Business Class, het bovendek en de cabine helemaal voorin op het benedendek. Ik vind beide cabines erg prettig. Beneden is het erg ruim, vanwege het extreem brede gangpad dat taps toeloopt naar voren toe. Boven is het knus vanwege de steile daklijn en de 2-2 opstelling, waardoor het soms net is of je in een klein privé toestel vliegt.
KLM beschikt in haar vloot over twee typen business class interieurs, de oude en de nieuwe. De oude inrichting is te vinden in de MD11, de B747 en de B767, en het nieuwe in de A330 en de B777. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur welke stoel het meest comfortabel is. Ik ben er nog niet uit. Het IFE systeem is echter een wereld van verschil. Het oude is werkelijk achterhaald, en zelfs economy class niet meer waardig, terwijl het nieuwe echt een van de betere in de industrie is (samen met dat van Emirates). Deze vlucht beschikte over het oude systeem, met kleine individuele monitoren in de armleuning, en de keuze uit een stuk of 8 TV-programma's die op vaste tijden starten. De keuze was niet geweldig, dus heb ik alleen het audioprogramma gevolgd. Wel heel fijn is het gebruik van noise cancelling hoofdtelefoons die echt comfortabel zitten gedurende de hele vlucht.
Het laatste jaar heeft KLM regelmatig thema's rond de maaltijden op vluchten vanaf Amsterdam. Vorig jaar was het de Californische keuken, nu is Australië aan de beurt. Met een speciaal gedrukte menukaart, speciaal ontworpen Aussie-stijl maaltijden en uiteraard KLM's befaamde wijnkeuze (samengesteld door onze wijnheld Hubrecht Duijker). Heel leuk is dat de KLM WBC wijnen nu via de KLM online wijnwinkel kunnen worden besteld.
Naast de maaltijdservice komt men regelmatig langs met drankjes. Ook staat er in de pantry altijd een mand met lekkers om uit te nemen wat je wilt. Een uurtje of zo voor de landing is er nog een warme snack. Dit alles uitgeserveerd door uiterst vriendelijke bemanningsleden.
Deze hele vlucht verliep netjes volgens dienstregeling. Start van de Buitenveldertbaan, vervolgens over Glasgow en het noordelijke puntje van Ierland, net onder IJsland door en ruimschoots over de zuidpunt van Groenland. En wat een fantastisch uitzicht. Het was kraakhelder terwijl we over de helwitte ijskap vlogen. Een zeldzame blik op deze koude woestenij. Vervolgens over Labrador naar de Great Lakes en na een mooie daling over Lake Michigan met een grote bocht naar een zonnig Chicago O'Hare.
Helaas was er net voor ons een toestel uit Korea aangekomen, waardoor we bij de douane ruim een uur in de rij moesten staan, achter 300 Koreanen. Als ze hier nu eens de irisscan zouden invoeren!
Kortom: Een vlucht volgens het boekje. Jammer van het antieke IFE. Maar vanwege de punctualiteit, goede en vriendelijke service, de kwaliteit van de maaltijden en het mooie uitzicht op Groenland krijgt deze vlucht van mij een dikke 8.
R. Timmermans