KLM: Amsterdam - Manchester, 22 december 2004

22 december 2004
Eind december moest ik een tweedaagse training verzorgen in de buurt van Manchester. Op 22 december zou ik om 07:00 uur in de Economy class met de KL1073 van Amsterdam naar Manchester vliegen. De avond ervoor vanaf huis ingecheckt (perfecte service), om 05:15 in mijn auto gestapt, op het gemakje naar Schiphol gereden, met de Privium pas de P2 ingereden, met dezelfde pas door de douane en om 06:30 zat ik heerlijk met een bakje koffie bij de gate. Keurig op tijd mochten we aan boord van een Fokker 100 van KLM Cityhopper.

En toen niets. Wat bleek, het toestel was defect (de-icing). Na 45 minuten moesten we weer van boord. Er zou een ander toestel komen en om 08:45 zouden we weer gaan boarden. Andere gate, ander toestel, zelfde crew, zelfde stoel (16D). Boarden verliep net zo snel.

Na de push back...niets. De piloot begon zijn verhaal met "je hebt soms van die dagen en dit is er zo een". Inderdaad, ook deze Fokker 100 was defect (airco). Na 15 minuten rijden werd er een gate gevonden. Helaas deed de externe power machine het niet en er was geen bus. Na ruim een uur mochten we weer van boord. De vlucht werd geannuleerd.

In Schiphol werden we naar een Transfer balie gebracht en we werden omgeboekt. Ik had geluk, ik mocht op de eerst volgende vlucht mee naar Manchester in de Business class (stoel 1E). Ook kregen we een voucher van de KLM (3 minuten bellen, 10 euro eten en 50 euro refund bij aanschaf van een ticket). Helaas had mijn trainingssessie geen zin meer en ben ik naar huis gegaan.

Een cijfer voor deze vlucht is niet te geven. Wel was ik onder de indruk van de manier waarop KLM met de situatie omging. In het tweede toestel kregen we een ontbijt. Al met al waardeer ik deze vlucht dan ook met een 9, ook al hebben we geen meter gevlogen.

M. de Neef
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen