Vanwege mijn werk reis ik ongeveer zes keer per jaar naar China. Vanwege wisselende ervaringen met KLM op de route naar Shanghai/Beijing, heb ik in 2009 afwisselend met KLM, Air France, China Southern en Air China gevlogen, afhankelijk van het tarief en vliegtijden. Dit maal weer ‘Neerlands trots’, vlucht KL895, vertrek 18.20u.
Een dag van te voren reeds via internet ingecheckt en een stoel net achter de galley gekozen. De raamstoelen op de rij bij de nooduitgang waren reeds vergeven en €70 enkele reis bijbetalen voor een plek bij de nooduitgang vind ik maar zo-zo.
Omdat ik alleen handbagage had, kon ik op Schiphol direct doorlopen naar de douane. Veertig minuten voor geplande vertrektijd meldde ik mij bij gate F6 waar de blauwe KLM Asia 747-400 Combi al klaar stond. Al snel nadat ik stoel 28D direct achter the galley ingenomen had, vertelde de pursur dat we op het punt stonden om te gaan vertrekken. Tien minuten later moest hij zich hier voor excuseren; men was vergeten de headsets voor de economy-class passagiers in te laden, deze moesten nog even gehaald worden. Uiteindelijk was het 18.50 toen het vliegtuig opsteeg vanaf de Kaagbaan voor de 9,5 uur durende vlucht naar Shanghai.
Afgelopen jaar heb ik sterk wisselende ervaringen met het cabineproduct van KLM gehad, maar deze reis leek op voorhand al een prettige reis te worden. Door ons vertrek in de vooravond (18.50 NL tijd / 00.50 CHN tijd) kwam al snel na het opstijgen het eerste drankje + de nootjes. Een uur later volgde het diner met zoetzure kip + rijst of vegetarische pasta. Ik koos voor de eerste, welke mij prima smaakte. 2,5 uur na het opstijgen kwamen ze voor de derde maal langs, nu voor koffie / thee of een alcoholische versnapering.
Rond 21.45 gingen de lichten uit om een ieder er toe te zetten een slaapje te gaan doen. Zelf heb ik lekker vijf uur kunnen slapen. Twee uur voor de geplande aankomst werd ik weer wakker en heb nog wat ‘laughing gags’ gekeken op de TV boven het gangpad. Jammer dat de B747’s van de KLM nog geen personal entertaiment systeem hebben zoals bijvoorbeeld de B777. Een uur voor aankomst kregen we nog een simpel ontbijtje wat er wel in ging. Na een vlotte landing stonden we vrij snel aan de gate en stapten we via de skywalk China binnen.
Kortom een prima reis geweest. Cabinepersoneel was gelukkig beter gemutst dan vorige keren. Jammer dat er geen personal entertainment systeem in de economy-class is geinstalleerd. Een 7,5 waard.
P. Koen
Een dag van te voren reeds via internet ingecheckt en een stoel net achter de galley gekozen. De raamstoelen op de rij bij de nooduitgang waren reeds vergeven en €70 enkele reis bijbetalen voor een plek bij de nooduitgang vind ik maar zo-zo.
Omdat ik alleen handbagage had, kon ik op Schiphol direct doorlopen naar de douane. Veertig minuten voor geplande vertrektijd meldde ik mij bij gate F6 waar de blauwe KLM Asia 747-400 Combi al klaar stond. Al snel nadat ik stoel 28D direct achter the galley ingenomen had, vertelde de pursur dat we op het punt stonden om te gaan vertrekken. Tien minuten later moest hij zich hier voor excuseren; men was vergeten de headsets voor de economy-class passagiers in te laden, deze moesten nog even gehaald worden. Uiteindelijk was het 18.50 toen het vliegtuig opsteeg vanaf de Kaagbaan voor de 9,5 uur durende vlucht naar Shanghai.
Afgelopen jaar heb ik sterk wisselende ervaringen met het cabineproduct van KLM gehad, maar deze reis leek op voorhand al een prettige reis te worden. Door ons vertrek in de vooravond (18.50 NL tijd / 00.50 CHN tijd) kwam al snel na het opstijgen het eerste drankje + de nootjes. Een uur later volgde het diner met zoetzure kip + rijst of vegetarische pasta. Ik koos voor de eerste, welke mij prima smaakte. 2,5 uur na het opstijgen kwamen ze voor de derde maal langs, nu voor koffie / thee of een alcoholische versnapering.
Rond 21.45 gingen de lichten uit om een ieder er toe te zetten een slaapje te gaan doen. Zelf heb ik lekker vijf uur kunnen slapen. Twee uur voor de geplande aankomst werd ik weer wakker en heb nog wat ‘laughing gags’ gekeken op de TV boven het gangpad. Jammer dat de B747’s van de KLM nog geen personal entertaiment systeem hebben zoals bijvoorbeeld de B777. Een uur voor aankomst kregen we nog een simpel ontbijtje wat er wel in ging. Na een vlotte landing stonden we vrij snel aan de gate en stapten we via de skywalk China binnen.
Kortom een prima reis geweest. Cabinepersoneel was gelukkig beter gemutst dan vorige keren. Jammer dat er geen personal entertainment systeem in de economy-class is geinstalleerd. Een 7,5 waard.
P. Koen