Latcharter: Maastricht - Riga, 11 februari 2004

11 februari 2004
Op 10 februari vertrok ik, samen met een goede vriend van mij die net zo'n vlieggek is, vanaf Maastricht naar de Letse hoofdstad Riga. We vlogen met de Letse chartermaatschappij Latcharter. Het toestel betrof een Yakovlev 42 (om precies te zijn: Yak42D, YL-LBU). Sommige mensen zullen nu denken: een Russisch vliegtuig...stap je daarin? (ik hoor het regelmatig). Ik kan volmondig zeggen: ja! Overigens moet ik vermelden dat het tevens voor mij al heel lang een wens was om te kunnen vliegen met zo'n prachtige kist!

De cabine van vlucht LTC 285 zag er keurig en verzorgd uit: nette stoelen, ruimte genoeg in de bagagebakken om handbagage op te bergen en genoeg beenruimte. Nadat alle passagiers aan boord waren gekomen via de achterdeur (zit in de staart, kijk maar eens op foto's op bijvoorbeeld de website airliners.net) werd de deur gesloten en de motoren gestart voor het vertrek. We mochten direct taxiën naar de in gebruik zijnde startbaan.

Eenmaal in de lucht, nog klimmend naar onze kruishoogte, werd na ongeveer 15 minuten begonnen met de service: deze startte met een ronde koffie of thee; ondertussen werd begonnen met het voorbereiden van de maaltijd: heerlijke groenten, gebakken aardappelen, kipburger en salade: deze maatschappij bewees maar weer eens dat het, veelal afgekraakte, 'vliegtuigvoedsel' ook erg lekker kan zijn!

Tegelijk met deze maaltijd werd er gevraagd of we soms nog meer wilden drinken. Hierop antwoordde ik met het verzoek voor een glas cola. Direct kwam de reactie terug of ik soms niet een glas Wodka erbij wilde hebben, op mijn antwoord dat ik Cola voldoende vond werd even vreemd gekeken: "Really no Wodka?".Tja: op zo'n moment krijg je toch wel erg het gevoel richting de voormalige Sovjetunie te vliegen!

Onderweg kregen we tevens de mogelijkheid om uitgebreid foto's te maken in bijvoorbeeld de cockpit. Toch een heel verschil met die van bijvoorbeeld een Boeing of Airbus: leuk detail is dat de hoogte in deze kisten worden aangegeven in meters en niet in feet!

Boven Litouwen werd de daling voor Riga ingezet: ging allemaal perfect en heel geleidelijk. Ongeveer 2 uur en 40 minuten na vertrek uit Maastricht landden we op het sneeuwwitte Riga; prachtig! Het uitstappen uit deze Yak42 was het enige dat even vreemd was: de deur voor in het toestel is namelijk erg laag, dus je moet bukken om de gate in te kunnen stappen.

Samengevat vond ik het een perfecte vlucht, en wil graag nog eens met deze maatschappij een vlucht maken!

Het cijfer voor deze vlucht: 9

J.C.W. den Ouden
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen