Toulouse, thuisbasis van Airbus en dus een interessante bestemming om eens te bezoeken. Lufthansa bood de aantrekkelijkste vliegtijden vanaf Schiphol, met een korte overstap in München. Inchecken ging eenvoudig via de mobiele app van Lufthansa. Geen gedoe met papier, gewoon een handzame QR-code op de mobiele telefoon het vliegtuig in.
Het eerste segment, richting Duitsland, werd uitgevoerd door een viermotorige Avro RJ85 van dochter Lufthansa. Het toestel, de D-AVRN, zat deze maandagochtend ondanks het vroege tijdstip van 7.10 uur goed vol, mede door het begin van de voorjaarsvakantie en de codeshare met Aegean Airlines. Veel passagiers stonden al bij de gate te trappelen om op vakantie te gaan.
Handbagage in de bakken en neergeploft op stoel 1D. Lufthansa zorgt er in de Business Class op Europese vluchten voor dat je als passagier altijd een vrije stoel naast je hebt. Veel ruimte dus.
De gezagvoerder meldde met enige spijt in zijn stem dat we op tijd weg konden bij de gate, maar dat het helaas nog een eindje taxiën was naar de Polderbaan. Na tien minuten hingen we in de lucht, voor de krap 1,5 uur durende vlucht LH2313 naar München.
Al snel kwam de cabinebemanning het gangpad in met een kleine maar lekkere maaltijd, inclusief een drankje naar keuze en de gezagvoerder gaf informatie over het weer ter plaatse.
Snelle overstap
De vlucht verliep verder volgens het boekje. Na de landing in het besneeuwde München werden we geparkeerd op het platform voor regionale vluchten. Daarna was het direct de bus in naar de terminal, waar ik exact 15 minuten had om mijn aansluitende vlucht te halen.
Daarvoor was het nodig om opnieuw met de bus richting het vliegtuig te gaan. Het toestel, een Embraer 195 van Augsburg Airways, dat net als Lufthansa Cityline onder de vlag Lufthansa Regional opereert, stond pal naast het toestel waar ik eerder mee was aangekomen geparkeerd.
Ook hier weer een Business Class stoel, 3D, met een lege zitplaats ernaast. Iets na 9.00 vertrokken we op schematijd voor een vlucht (LH2214) van 1 uur en 3 kwartier naar Toulouse.
Net als op de vorige vlucht werden de passagiers, voornamelijk zakenlui, weer vlot bediend door het cabinepersoneel met een hapje en een drankje.
Iets voor elven landde de Braziliaanse jet op Franse bodem en stond ik al snel in het zonnetje te wachten op mijn taxi.
Mijn totale beoordeling van beide vluchten is zeer positief te noemen. Vooral het feit dat Business Class passagiers veel ruimte en ook op korte vluchten goede catering krijgen vind ik zeer geslaagd. Derhalve voor beide vluchten een 8,5.
KJ van Woerkom