Voor een korte business trip naar India was ik met Lufthansa van Dusseldorf, via Frankfurt naar Bangalore gevlogen. Op de terugweg was deze route volgeboekt en begon de reis in Chennai. Naar Frankfurt en na een overstap door naar Dusseldorf.
Ik vloog met Air Sahara economy class van Bangalore naar Chennai (moet ik eigenlijk ook eens een van schrijven). Voor de verdere reis had ik een business class ticket, maar besloot vanwege de lange nacht een upgrade naar First te vragen. Bij Lufthansa kan dit heel eenvoudig met frequent flyer miles, last-minute aan de incheckbalie. Gelukkig was er nog plek en kreeg ik de felbegeerde rode instapkaart.
Het vliegveld van Chennai is iets minder chaotisch dan bijvoorbeeld Delhi of Bangalore. Lufthansa heeft zelfs een First Class lounge, de Maharadja Lounge van Air India. Op andere plekken is de first class lounge vaak een afgescheiden deel van de business lounge, maar hier niet. Alle drankjes die je maar wilt, geserveerd door een ober die ongevraagd ook een paar schaaltjes met hapjes brengt.
Kort voor het boarden worden we persoonlijk geïnformeerd dat het tijd is om te gaan en worden we naar de security check begeleid. Dit brengt ons in de wachtruimte, waar ook alle andere passagiers van de Boeing 747-400 zitten te wachten. Geen shops, geen bars, alleen veel stoelen. Wel netjes en schoon, hetgeen op andere Indiase vliegvelden ook vaak anders is.
Boarden voor vlucht LH759 begint keurig op tijd (zo rond 1 uur 's nachts) en First en Business class passagiers boarden direct na de kinderen en mensen moeilijk ter been. Een korte blik op de rode instapkaart laat de stewardess naar de trap wijzen. Het bovendek is ingericht voor First Class. In totaal 16 stoelen in 2-2 configuratie, die het hele bovendek vullen. Ik kon op deze vlucht mijn favoriete stoel op de derde rij krijgen, bij de nooduitgang. In economy betekent dit vaak 10 centimeter meer ruimte, in First Class geeft dit 2 meter meer ruimte. Stoelen 83A en 83K zijn de enige stoelen die ik ken met 4 meter echte beenruimte.
De 16 plaatsen zijn allemaal bezet, dus ik vermoed dat alle eerder nog beschikbare plaatsen zijn opgevuld met andere 'upgraders'. Er zijn twee flight attendants aanwezig voor de 16 passagiers. Dit betekent dat ze alle tijd hebben voor hun gasten. Je jas wordt direct aangenomen, je wordt naar je plaats gebracht en de werking van de stoel wordt kort uitgelegd.
Als iedereen zit krijg je een drankje van de bar (grand cru champagne!) met een schaaltje warme zoute amandelen. In het vaasje krijgt elke passagier een rode roos. Ook krijg elke passagier een menukaart, een winelist, een lijst met films, een toilettas en een pyjama.
Als je je drinken tijdens het taxiën en opstijgen nog niet op hebt komen ze je alleen even vertellen dat je je glas goed moet vasthouden. Geen haastige laatste slokken! Het toestel vertrekt keurig op tijd en op het kleine vliegveld is de startbaan niet erg ver. De startbaan lijkt overigens maar net lang genoeg voor het volle toestel. Het toestel is nog maar net van de grond als de eerste huisjes onder ons langs scheren.
Eenmaal in de lucht gaat de verlichting weer aan en wordt nog eens een glaasje champagne geserveerd. Niet lang daarna begint de lange maaltijdservice. Enkele mensen kiezen voor de express-service om snel te kunnen gaan slapen. Anderen worden verwend met een heuse viergangen maaltijd, die in totaal meer dan een uur in beslag neemt. Het begint met een kleine amuse van de chef, gevolgd door de voorgerechten trolley. Er is de keuze uit 7 voorgerechten, waaronder de beroemde Lufthansa kaviaar service. Je kunt zoveel voorgerechten nemen als je wilt en ze blijven langskomen voor meer (kaviaar) tot iedereen echt genoeg heeft.
Daarna worden de hoofdgerechten uitgeserveerd. Deze worden van te voren opgenomen. Wederom keuze uit 7 gerechten. Ik krijg een perfecte lamsbout geserveerd, met groenten op een apart schaaltje. De stewardess beveelt een uitstekende rode wijn aan. De wijnkaart bevat zo'n 10 speciaal geselecteerde wijnen die uitstekend bij de gerechten passen en ook op 10.000 meter nog goed tot hun recht komen.
Na het hoofdgerecht volgt de dessert trolley. Weer een enorme keuze, waarbij meerdere toetjes ook geen probleem zijn. Glaasje dessertwijn, port of iets sterkers erbij? Geen probleem, het is er allemaal. Daarna is er koffie met Zwitserse chocolade.
Na deze uitgebreide service is het tijd om de cabine nachtklaar te maken. Er worden lage schotten tussen de rijen opgezet, waardoor als de stoelen tot bed worden geconverteerd je geen last van voor of achterburen hebt. De 'bedden' zijn 2 meter lang en volledig plat. Geen vervelende glijhelling zoals in de KLM WBC. Ook neergeklapt is er nog voldoende ruimte om vanuit een raamplaats eenvoudig naar het gangpad te gaan. Enkelen gebruiken daadwerkelijk de geleverde pyjama en kleden zich in de ruime (2x normaal) toiletruimten om. De stewardessen delen dekbedden en grote kussens uit. Als iedereen z'n positie gevonden heeft gaan de lichten uit en wordt het zowaar relatief stil in de cabine. Het bovendek van een 747 is beduidend minder rumoerig dan beneden.
Omdat het een lange nacht is besluit ik gewoon te gaan slapen en het inflight entertainment aan me te laten voorbijgaan. Deze vlucht heeft geen Skynet aan boord, zodat werken ook geen optie is. Elke stoel heeft z'n eigen monitor, waarop hetzelfde programma te zien is als in de business class. Er zit echter ook een videospeler in elke armleuning, waarmee losse cassettes kunnen worden afgespeeld. Er is een selectie van zo'n 30 recente films aanwezig, in meerdere talen.
Het bed is van een dusdanig comfort dat ik al gauw lig te slapen. Ik had aangegeven niet te worden gewekt voor ontbijt als ik niet vanzelf wakker zou worden, dus word ik 6 uur later wakker van de mededeling dat we in Frankfurt gaan landen. Wauw, precies waarom ik hier graag wilde zijn! Perfect uitgerust aankomen van een vermoeiende business trip.
Eenmaal in Frankfurt maak ik gebruik van de First Class lounge in Terminal B. Ik neem een ontbijtje met vers gebakken brood, gerookte zalm, koffie en versgeperste jus. Ik heb net te weinig tijd om me ook nog te douchen. Dat kan dan thuis ook nog wel. Dit is een van de mooiste lounges die ik ooit heb gezien. Werkelijk alle drankjes die je je kunt voorstellen zijn aanwezig en worden door een professionele barman perfect ingeschonken. Eten wordt naar je luie stoel gebracht.
Na een half uurtje is het tijd om mijn vlucht naar Dusseldorf te halen. Even slikken in de domestic business class van de Airbus A320, maar de vlucht duurt maar een half uur. Wel een fatsoenlijk (tweede) ontbijt met koffie in die korte tijd. Volgens mij is dat meteen ook het enige verschil met de economy passagiers, die niets krijgen.
Al met al een super ervaring waarvoor ik maar een paar keer per jaar de kans krijg. Met de upgrade methode is dit een unieke mogelijkheid af en toe echt in de watten te worden gelegd.
Het First Class product bij Lufthansa maakt echt alle beloften waar. Deze vlucht krijgt een 10+.
R. Timmermans
Ik vloog met Air Sahara economy class van Bangalore naar Chennai (moet ik eigenlijk ook eens een van schrijven). Voor de verdere reis had ik een business class ticket, maar besloot vanwege de lange nacht een upgrade naar First te vragen. Bij Lufthansa kan dit heel eenvoudig met frequent flyer miles, last-minute aan de incheckbalie. Gelukkig was er nog plek en kreeg ik de felbegeerde rode instapkaart.
Het vliegveld van Chennai is iets minder chaotisch dan bijvoorbeeld Delhi of Bangalore. Lufthansa heeft zelfs een First Class lounge, de Maharadja Lounge van Air India. Op andere plekken is de first class lounge vaak een afgescheiden deel van de business lounge, maar hier niet. Alle drankjes die je maar wilt, geserveerd door een ober die ongevraagd ook een paar schaaltjes met hapjes brengt.
Kort voor het boarden worden we persoonlijk geïnformeerd dat het tijd is om te gaan en worden we naar de security check begeleid. Dit brengt ons in de wachtruimte, waar ook alle andere passagiers van de Boeing 747-400 zitten te wachten. Geen shops, geen bars, alleen veel stoelen. Wel netjes en schoon, hetgeen op andere Indiase vliegvelden ook vaak anders is.
Boarden voor vlucht LH759 begint keurig op tijd (zo rond 1 uur 's nachts) en First en Business class passagiers boarden direct na de kinderen en mensen moeilijk ter been. Een korte blik op de rode instapkaart laat de stewardess naar de trap wijzen. Het bovendek is ingericht voor First Class. In totaal 16 stoelen in 2-2 configuratie, die het hele bovendek vullen. Ik kon op deze vlucht mijn favoriete stoel op de derde rij krijgen, bij de nooduitgang. In economy betekent dit vaak 10 centimeter meer ruimte, in First Class geeft dit 2 meter meer ruimte. Stoelen 83A en 83K zijn de enige stoelen die ik ken met 4 meter echte beenruimte.
De 16 plaatsen zijn allemaal bezet, dus ik vermoed dat alle eerder nog beschikbare plaatsen zijn opgevuld met andere 'upgraders'. Er zijn twee flight attendants aanwezig voor de 16 passagiers. Dit betekent dat ze alle tijd hebben voor hun gasten. Je jas wordt direct aangenomen, je wordt naar je plaats gebracht en de werking van de stoel wordt kort uitgelegd.
Als iedereen zit krijg je een drankje van de bar (grand cru champagne!) met een schaaltje warme zoute amandelen. In het vaasje krijgt elke passagier een rode roos. Ook krijg elke passagier een menukaart, een winelist, een lijst met films, een toilettas en een pyjama.
Als je je drinken tijdens het taxiën en opstijgen nog niet op hebt komen ze je alleen even vertellen dat je je glas goed moet vasthouden. Geen haastige laatste slokken! Het toestel vertrekt keurig op tijd en op het kleine vliegveld is de startbaan niet erg ver. De startbaan lijkt overigens maar net lang genoeg voor het volle toestel. Het toestel is nog maar net van de grond als de eerste huisjes onder ons langs scheren.
Eenmaal in de lucht gaat de verlichting weer aan en wordt nog eens een glaasje champagne geserveerd. Niet lang daarna begint de lange maaltijdservice. Enkele mensen kiezen voor de express-service om snel te kunnen gaan slapen. Anderen worden verwend met een heuse viergangen maaltijd, die in totaal meer dan een uur in beslag neemt. Het begint met een kleine amuse van de chef, gevolgd door de voorgerechten trolley. Er is de keuze uit 7 voorgerechten, waaronder de beroemde Lufthansa kaviaar service. Je kunt zoveel voorgerechten nemen als je wilt en ze blijven langskomen voor meer (kaviaar) tot iedereen echt genoeg heeft.
Daarna worden de hoofdgerechten uitgeserveerd. Deze worden van te voren opgenomen. Wederom keuze uit 7 gerechten. Ik krijg een perfecte lamsbout geserveerd, met groenten op een apart schaaltje. De stewardess beveelt een uitstekende rode wijn aan. De wijnkaart bevat zo'n 10 speciaal geselecteerde wijnen die uitstekend bij de gerechten passen en ook op 10.000 meter nog goed tot hun recht komen.
Na het hoofdgerecht volgt de dessert trolley. Weer een enorme keuze, waarbij meerdere toetjes ook geen probleem zijn. Glaasje dessertwijn, port of iets sterkers erbij? Geen probleem, het is er allemaal. Daarna is er koffie met Zwitserse chocolade.
Na deze uitgebreide service is het tijd om de cabine nachtklaar te maken. Er worden lage schotten tussen de rijen opgezet, waardoor als de stoelen tot bed worden geconverteerd je geen last van voor of achterburen hebt. De 'bedden' zijn 2 meter lang en volledig plat. Geen vervelende glijhelling zoals in de KLM WBC. Ook neergeklapt is er nog voldoende ruimte om vanuit een raamplaats eenvoudig naar het gangpad te gaan. Enkelen gebruiken daadwerkelijk de geleverde pyjama en kleden zich in de ruime (2x normaal) toiletruimten om. De stewardessen delen dekbedden en grote kussens uit. Als iedereen z'n positie gevonden heeft gaan de lichten uit en wordt het zowaar relatief stil in de cabine. Het bovendek van een 747 is beduidend minder rumoerig dan beneden.
Omdat het een lange nacht is besluit ik gewoon te gaan slapen en het inflight entertainment aan me te laten voorbijgaan. Deze vlucht heeft geen Skynet aan boord, zodat werken ook geen optie is. Elke stoel heeft z'n eigen monitor, waarop hetzelfde programma te zien is als in de business class. Er zit echter ook een videospeler in elke armleuning, waarmee losse cassettes kunnen worden afgespeeld. Er is een selectie van zo'n 30 recente films aanwezig, in meerdere talen.
Het bed is van een dusdanig comfort dat ik al gauw lig te slapen. Ik had aangegeven niet te worden gewekt voor ontbijt als ik niet vanzelf wakker zou worden, dus word ik 6 uur later wakker van de mededeling dat we in Frankfurt gaan landen. Wauw, precies waarom ik hier graag wilde zijn! Perfect uitgerust aankomen van een vermoeiende business trip.
Eenmaal in Frankfurt maak ik gebruik van de First Class lounge in Terminal B. Ik neem een ontbijtje met vers gebakken brood, gerookte zalm, koffie en versgeperste jus. Ik heb net te weinig tijd om me ook nog te douchen. Dat kan dan thuis ook nog wel. Dit is een van de mooiste lounges die ik ooit heb gezien. Werkelijk alle drankjes die je je kunt voorstellen zijn aanwezig en worden door een professionele barman perfect ingeschonken. Eten wordt naar je luie stoel gebracht.
Na een half uurtje is het tijd om mijn vlucht naar Dusseldorf te halen. Even slikken in de domestic business class van de Airbus A320, maar de vlucht duurt maar een half uur. Wel een fatsoenlijk (tweede) ontbijt met koffie in die korte tijd. Volgens mij is dat meteen ook het enige verschil met de economy passagiers, die niets krijgen.
Al met al een super ervaring waarvoor ik maar een paar keer per jaar de kans krijg. Met de upgrade methode is dit een unieke mogelijkheid af en toe echt in de watten te worden gelegd.
Het First Class product bij Lufthansa maakt echt alle beloften waar. Deze vlucht krijgt een 10+.
R. Timmermans