Norwegian Air Shuttle: Oslo - Amsterdam, 14 juni 2013

24 juni 2013

Voor een kort werkbezoek moest ik naar Oslo. Op dinsdag werd de afspraak bevestigd en kon ik mijn ticket met vertrek op donderdagavond boeken. KLM kwam op 870 euro uit, Norwegian op nagenoeg dezelfde tijden op 277 euro. Ik snap dat de KLM flink probeert te yielden op deze route, maar dit prijsverschil is natuurlijk belachelijk! Eerder in de week had ik eenzelfde situatie naar Frankfurt: KLM vroeg 580 euro, Lufthansa 260 euro.

Na een productieve dag bij mijn klant, met de flytoget trein naar de luchthaven. Geen gedoe met een OV chipkaart, gewoon je creditcard door de scanner en instappen. Het bijbehorende bonnetje voor de declaratie is te downloaden via de website van flytoget (of wordt direct naar je gemaild, als je 1 keer je mail adres koppelt aan je credit card). Bij Norwegian kan je niet online inchecken, maar bij 1 van de vele incheck kiosken is dit zo gebeurd. En tot nu toe kan ik altijd zonder bijbetalen tijdens het inchecken een stoel op de eerste rij uitkiezen. Met de boarding pass in de hand, door de snelle en efficiënte veiligheidscontrole (waar in tegenstelling tot Schiphol je laptopsnoeren, telefoonoplader, etc in je tas mogen blijven) naar de bussengates.

Boarden begon keurig op tijd en na een kort busritje zat ik snel op stoel 1F. De vlucht was bijna volledig vol, maar de stoel naast me bleef leeg. Het toestel (737-800) was voorzien van het nieuwe Sky interieur. Doet heel ruimtelijk aan! Ook was er internet aan boord. Na een korte taxi rit, stegen we snel op. Ik had vanuit mijn stoel prachtig uitzicht over de stad Oslo, waar het opera gebouw en het kantoor van mijn klant gemakkelijk te herkennen waren. Norwegian is een low cost carrier en dus moet er voor eten en drinken betaald worden aan boord. Geen probleem, gezien het eerder genoemde prijsverschil. Daar kan best de 3,50 voor een bak koffie van bekostigd worden. Op 3km hoogte ging het internet aan. Meer een gimmick, want echt snel en betrouwbaar is de verbinding niet.

De vlucht voorliep voorspoedig en net voor de Waddenzee begonnen we onze daling richting Amsterdam. Ik dacht dat we snel aan de grond zouden staan, maar boven IJburg maakte we opeens een bijna 180 graden bocht en vlogen we weer naar het Noorden. Pas bij Alkmaar keerde we weer om richting Polderbaan. Al met al ruim 15 minuten omvliegen. De landing was ok en de lange taxi rit naar de terminal voorliep voorspoedig…tot de piloot besloot dat het een goed idee was om niet het toestel voor hem te volgen, maar ergens rechtsaf te slaan. Helaas was dat een taxibaan richting de afgesloten Zwanenburgbaan. Het vliegtuig stopte en de piloot melde doodleuk dat we nog niet bij de gate gearriveerd waren en iedereen moest blijven zitten. Na 10 minuten kwam er een geel Schiphol auto aangereden. Het ‘follow me’ bord ging aan en er werd via het buffer gekeerd. De ‘follow me’ auto bleef daarna voor het vliegtuig rijden totdat we bij de gate arriveerde, ruim 20 minuten na schematijd. Norwegian maakt voor de vlucht naar Oslo geen gebruik meer van de M pier, maar de D pier. Gelukkig kregen we gate D2 toegewezen en zat ik 8 minuten later in mijn auto onderweg naar huis.

Cijfer: een 9, ondanks het foutje van de piloot op Schiphol. Prima prijs, prima vlucht en mooi toestel.

C. de Neef


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen